23948sdkhjf

Studerende med speciale i sikkerhed og miljø

Traditionen tro har dette års biløkonomer, på tredje semester, været på et årligt besøg hos Volvos fabrik og sikkerheds- og miljøcenter i Göteborg. I alt var ti studerende af sted fra både Aarhus og Lyngby.
Søndag den 2. oktober rejste de ti biløkonomer fra henholdsvis Aarhus og Lyngby Erhvervsakademi, sammen med en lektor fra Aarhus, til Göteborg for at danne sig et dybdegående billede af, hvordan vores svenske naboer formår at være verdens førende inden for sikkerhed og miljø.

Således kørte de studerende mandag ud til fabrikken lidt uden for Göteborg, hvor dagen begyndte med en rundvisning på fabriksområdet i Volvos såkaldte "Bluetrain". Toget kører og viser besøgende gennem flere af de store afdelinger på fabrikken, blandt andet fik eleverne at se hvordan karosseriet bliver samlet i et samarbejde mellem moderne robotter og håndarbejde. Desuden sås, hvorledes alle komponenter i bilen hele tiden kontrolleres og forstærkes, for at mærket forbliver den førende på verdensmarkedet inden for miljø og sikkerhed.

- Det var fascinerende endeligt at se hvordan en ordre bliver behandlet på fabrikken, og hvilke processer den gennemgår, før den er klar til min kunde. Besøget har givet mig mange værktøjer til brug i min dagligdag, når jeg sidder med en kunde, som lige har bestilt en ny bil, siger Søren Knoth, Autohuset Vestergaard.

Efterfølgende besøgte de studerende Volvos Safety and Environment Center, som ligger inden for fabriksområdet. Her var de studerende i dialog med Jonas Ekmark, chef for præventiv sikkerhed ved Volvo Safety Center, om hvilke udfordringer og forhindringer Volvo har mødt gennem årene. Blandt andet forklarede han, hvor meget forskning og udvikling Volvo har investeret i alternative brændstoffer. Denne forskning har således resulteret i et skema over, hvor langt et givet brændstof kører på 100 gram CO2, hvori udvindingen af brændstoffet talte med.

Jonas Ekmark fremviste desuden en række biler, som demonstrerer Volvos sikkerheds systemer, blandt andet deres falske bremselys, som skydes op i forruden og skal udløse førerens alarmklokker og få ham til at bremse. Desuden stod der i udstillingen, en bil som en Volvo kunde var kørt galt i for år tilbage. Analyserne af denne bil var langt mere dybdegående, da der var levende personer med i ulykken. Ved en ulykke som denne sender Volvo et sikkerhedskorps ud, som skal analysere og genskabe ulykken, allerede fra få minutter efter ulykken er sket. Det gøres, for at fabrikken hele tiden har en fornemmelse af, om deres sikkerheds systemer også virker i trafikken.

- Det var spændende at høre om, hvordan Volvo hele tiden har kontakt med, hvad der sker på vejene. Man snakker tit om sikkerhed, når man sidder i en salgssituation, og derfor er det vigtigt at fokusere på de sikkerhedsparametre, som betyder noget for kunden, uanset hvilket mærke man har med at gøre, forklarer Kristian Schultz, Starmark.

- Der er mange bilproducenter, som kunne lære af Volvos måde at gribe sikkerhedsudviklingen an på. Jeg kan godt lide ideen om en vision, der siger, at man i 2020 ikke skal kunne komme til skade i en Volvo, og en længerevarende vision om en bil, der ikke kan køre galt. Selv om opfyldelse lyder tvivlsom, giver det en idé om, hvad man arbejder hen imod, siger Kris Mathiesen, Bent Pedersen.

VW-forhandler

Efter en begivenhedsrig mandag var der endnu friske kræfter til tirsdag, hvor første arrangement var hos Dinbil Göteborg, som er Skandinaviens største forhandler af VW. Ydermere har de mærkerne Audi, Skoda, Porsche og Seat fordelt rundt omkring i Sverige.

Arrangørgruppen havde hjemmefra kontaktet virksomheden for at istandsætte en aftale. Virksomheden er blevet anbefalet af to ældre biløkonomer, da de har haft deres praktikophold her på 5. semester. Derfor vidste regionsdirektør Lars Larsson, hvad danskerne gerne ville høre og underholdes os med i de tre timer. Virksomheden holdt ikke nogen informationer tilbage med hensyn til salgstal og økonomiske forventninger til deres forretninger, hvilket gjorde hele billedet lidt tydeligere. Deres versioner for fremtiden blev også fremvist, med blandt andet plantegninger over et nyt Audi hus og et nyt VW hus.

Alt i alt et meget udbytterigt besøg, hvori de studerende oplevede, hvordan en svensk forhandlerkæde styrer gennem tidens tendenser og bilbranchens mange udfordringer.

Netværk og teamwork

Turen har ikke blot handlet om fagligt indblik og virksomhedsbesøg. De studerende har også haft tid til andre aktiviteter, som var lagt ind i programmet for at styrke de deltagendes sammenhold og samarbejde.

Mandag eftermiddag var det således planlagt et paintball event, hvor to hold dystede mod hinanden. Her var det vigtigt at samarbejde for sejren og ikke stå alene i vanskelige situationer. Ideen med dette arrangement var netop at få de deltagende til at samarbejde mod en konkurrent, hvilket også kan bruges i erhvervslivet.

Efter forhandlerbesøget tirsdag var der fra arrangørgruppens side arrangeret en overraskelse. Med de rette GPS koordinater gik turen væk fra storbyen og ud på de svenske landeveje. Her kom deltagerne til en adventure gård, hvor første opgave var at iklæde sig aflagt militærtøj og gummistøvler. Herefter gik dagen med lerdueskydning, bue/pil skydning, kørsel i trehjulet bil og ikke mindst rallykørsel på en meget kuperet og mudret bane, hvilket en Volvo 740 til sidst ikke kunne holde til. Gennem dagen fandt de deltagende hinandens grænser og fandt ud af hvor langt de kan presse hinanden.

- Vi vil gerne takke vores sponsorer, uden hvem hele arrangementet ikke havde været muligt. De mange sponsorer har været meget behjælpelige med enten finansielle ressourcer eller transportmidler, og arrangørerne er glade for den massive opbakning omkring projektet, lyder det fra biløkonomerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094