Stor interesse for elbiler i Jylland
78 procent af de 1071, der kørte en Renault Fluence under Biler for Alle, er interesseret i at købe en elbil på trods af, at de ikke må køre med "jydekrog" og trailer.
Fluence kommer til at koste 205.000 kroner og fra 1500 kroner i månedlig batterileje, inklusive strøm og hjemmelader.
Det var første gang, at jyderne havde mulighed for at stifte bekendtskab med elbiler med udskifteligt batteri, der også appellerer til andre end storbyboere. Tendensen viser nemlig, at det ikke kun er folk øst for Storebælt som er vilde med elbiler. 41 procent af danskerne mellem 18 og 39 år har overvejet at købe en elbil inden for det seneste år, viser en undersøgelse. Det gør danskerne til det mest elbilpositive folkefærd i Skandinavien. I Herning var positiv-raten altså helt oppe på 78 procent for dem, der reelt selv prøvede en testtur på offentlig vej ved messecentret.
- Vi glæder os over at få bekræftet hvad vi allerede ved, nemlig at elbilen kommer til at blive en fast del af gadebilledet. Rækkevidden har været en begrænsende faktor. Med de nye elbiler med udskifteligt batteri bliver det nu muligt at køre hele landet rundt uden at bekymre sig om rækkevidden, og det kommer til at gøre hele forskellen, siger Mikkel Linnet, pressechef i Better Place Danmark.
20 skiftestationer til april
Bilens avancerede navigationssystem kommunikerer med batteripakken og anviser nærmeste batteriskiftestation på en af de 20 stationer, som fra april 2012 kommer til at dække hele landet. Her skiftes batteriet på under fem minutter i en fuldautomatisk proces, mens bilisten selv bliver siddende i bilen.
I begyndelsen af det nye år bliver det muligt at prøvekøre og købe Fluence Z.E. hos 19 Renault-forhandlere i hele landet. Indtil da kan bilen opleves i Europas første oplevelsescenter for elbiler, Better Place Center i Hellerup nord for København.
Trailerforbud for sikkerhed
Interessen for elbilerne er stigende på trods af, at de generelt ikke må køre med trailer. Fra Trafikstyrelsen siger biltekniker Victor Hollnagel, at det ikke Trafikstyrelsen, der i bilernes typegodkendelser blokerer for elbilernes mulighed for trailerkørsel.
- Vi henholder os udelukkende til fabrikanternes godkendelseskrav. En årsag til elbilernes forbud mod trailerkørsel kan være, at de dermed skal holde højt moment længe, og at det stiller krav til batterier og kølesystem, for at cellerne ikke blive for varme, som det skete for Teslaerne under Copenhagen Historic Grand Prix. Det sværeste ved at bygge elbiler er styringen af op- og afladning af batteripakkerne, forklarer Victor Hollnagel.
Teknisk chef hos Renault Danmark, Preben Sørensen, fortæller, at battericellerne ikke vil tage skade af at køre med ekstra belastning, men at et forbud mod trailerkørsel udelukkende er af hensyn til sikkerheden.
- Der er klart, at cellerne kan slides hurtigere ved trailerkørsel, ligesom rækkevidden naturligvis ville blive væsentlig kortere med en trailer efter bilen. Årsagen til forbuddet er, at batteripakken ligger lige over bagakslen, og at et anhængertræk ville kunne udgøre en risiko for kortslutning ved kollision bagfra. Derfor tillader Renault ikke trailerkørsel for nuværende, men måske det bliver ændret senere, siger Preben Sørensen.