Kangoo Z.E. er en positiv el-oplevelse
Renault har med varevognen Kangoo Z.E. bevist at el biler, er et ægte alternativ til benzin- og dieselmotorer.
Forventningerne fra Renault er mindst lige så store som deres 30 milliard kroner store indsats, for i 2020 regner den franske bilproducent med, at elbilmarkedet vil andrage 10 procent af det totale bilmarked. Bogstaverne Z.E. står for zero emission, altså nul udledning.
Motor-magasinet var med til den internationale præsentation og testkørsel af både Fluence Z.E. og Kangoo Z.E., som foregik i Portugal lige udenfor hovedstaden Lissabon.
I løbet af de to dage var det først Fluence og dernæst Kangoo Z.E., hvor alle tre versioner, Kangoo og Kangoo Maxi varevogn og 5-personers mandskabsvogn, blev præsenteret og prøvekørt af motorpressen.
Forskellene
Forskellen på de tre Kangoo Z.E. versioner er udstyrsniveauet og bilernes fysiske størrelse. De tre deler den samme 5AM synkronmotor på 60 hk (44 kw), som rent teknisk og funktionsmæssigt er identisk med Fluence Z.E.-motoren med undtagelse fra den mindre effekt.
Pudsigt nok er motorerne i både Fluence og Kangoo fremstillet og samlet af den tyske dækfabrikant Continental, men Renault-repræsentanterne kunne på pressemødet oplyse, at allerede fra 2013 vil motorproduktionen flytte til Renaults elmotorfabrik i byen Cleón i Frankrig.
Kangoo er en gammel kending, som vi fik ind på det danske marked i 1997. I øjeblikket føres den kun i to dieselversioner på henholdsvis 90 og 110 heste, men fra årsskiftet udvides programmet med den nye Kangoo Z.E., og prøvekørslen i Portugal viste med al tydelighed, at den traditionelle Kangoo med forbrændingsmotor vil få kamp til stregen.
Udadtil er der ingen forskel på de to. Lastrummet er på 3500 liter, akselafstanden er 2697 mm og læssehøjden er 558 millimeter på den traditionelle Kangoo og Kangoo Z.E. som vi kender den i dens nuværende udførelse. Den laster op til to meter lange genstande og lastrummet er så bredt, at det kan rumme en europalle.
Først med Maxi ses forskellene. Maxi er 40 centimeter længere, og som i kraft af det, er lastrummet på 4,6 kubikmeter mens det i Maxi-versionen, med plads til fem, ender med at blive 2,4 kubikmeter. Renaults pressechef Søren Hyltoft fortæller, at der bliver mulighed for at købe eller lease og tilkøbe serviceaftale helt i lighed med, hvad man kan med Renault"s øvrige program. Endnu ved han ikke om den 5-personers Maxi-version tages hjem til Danmark.
El er en klar forbedring
Renault har med Kangoo Z.E. versionerne gået målrettet efter varebilssegmentet, og derfor er bilerne også anderledes end Fluence Z.E. på et afgørende punkt, nemlig batteriet.
Det er fast, og er kun beregnet til at blive taget ud, når det efter omkring otte år er tjenligt til udskiftning. Desuden er batteriets placering og form ganske anderledes, da det er fladt og placeret under gulvet.
Her vil der ikke blive tale om batteriskift ved Better Place, som det skal ske ved Renault Fluence Z.E. og grunden er den simple, at bilen jo er en varevogn og primært beregnet til kørsel inden for et begrænset område - typisk byzone.
Alligevel er dens aktionsradius 170 kilometer på en opladning.
Netop opladningen skal primært foregå om natten hjemme ved firmaets ladestand, eller det kan foregå på ladestanderne i det offentlige rum. Ladetiden vil være 6-8 timer, alt efter om der lades med en strømstyrke på 10 eller 16 ampere.
Bilen købes uden batteri. Det kan lejes hos forskellige udbydere, og prismæssigt vil der være flere niveauer alt efter det antal kilometer, der køres på årsbasis. Renault tilbyder batterileje, såvel som Better Place, der ligesom Renault, baserer lejen efter antal kørte kilometer.
Ingen kobling
Kørselsmæssigt adskiller Kangoo Z.E. sig markant fra den konventionelle Kangoo med dieselmotor. Her er der ingen kobling, der skal trædes ned, og heller ingen gearskift, men et vedholdende moment helt fra igangsætning til tophastigheden, som er elektronisk begrænset til 135 km/t. Gearvælgeren skal blot sættes i D for drive, og derfra handler det blot om at styre og køre og ikke andet.
Den karakteristiske varevognsrummel og dieselstøjen, som kendetegner den ordinære Kangoo, er helt væk i Z.E. versionen, og det gør det til en helt anden og langt bedre oplevelse at køre varevogn. Ja, faktisk mærker man slet ikke, at der er tale om en varevogn.
Beskæftigelsen sikret
- Indrømmet, der er mindre der kan gå i stykker i en elbil, men det vil alligevel have en gavnlig effekt på værkstederne, for der tilføres noget nyt, fortæller Renaults pressechef Søren Hyltoft.
Han påpeger yderligere, at der vil komme en ny type kunder, som ikke før har haft bil foruden alle dem, som måske vil have en eller flere elbiler i firmaet til alle de daglige småture.
- Elbilerne vil samlet set blive en gevinst. Måske vil der ikke blive en helt så stor indtjening på reparationer på værkstedet, men til gengæld vil der være en gevinst i de andre led i en bilforretning. Men alligevel skal man ikke afvise, at de kommer til at bidrage, for de bliver jo bulede og får skader som alle andre biler, og selvom de ikke skal have skiftet tandrem med visse intervaller, skal de jo serviceres som alle andre biler, pointerer Søren Hyltoft.
I kraft af at Kangoo Z.E. er en decideret varevogn, som typisk kører kortere strækninger i bymæssig bebyggelse, har konstruktørerne forsynet den med en langt kraftigere motorbremse end den man finder i Ranault Fluence Z.E.
Ved at koble en generator ind, som kan omdanne bilens bevægelsesenergi til en spænding, får man derved produceret en elektrisk spænding, som giver batteriet et lille ekstra pust, hver gang speederen slippes.
Faktisk er generatoren så kraftig, at hastigheden sænkes til, hvad der modsvarer noget nær det dobbelte af det, vi kender fra en konventionel bil. Samtidig er motorbremsningen så kraftig, at bremselysene tændes i det øjeblik speederen slippes.
Testen i Portugal, som foregik i et bjergrigt terræn, viste, at bilen forholdsvis hurtigt blev bragt til standsning ved motorbremsning. Så selv om man kører ned af den stejleste bakke i Danmark, vil motorbremsningen være så kraftig, at bilen vil standse efter kort tid.
Fordele er til at få øje på, for bilens rækkevidde øges hver gang speederen slippes, og det vil igen komme slutbrugeren til gode, for sliddet på bremseklodser, calipre og skiver vil blive reduceret ganske betragteligt.
Priserne
- Prisen på den almindelige Kangoo Z.E. er sat til 149.000 plus moms, og Kangoo Z.E. Maxi med to rækker sæder vil komme til at koste 159.000 kroner, siger Søren Hyltoft, Renaults pressechef.
- Vi tror på, at vores Z.E. Kangoo vil blive en succes, og salget vil koncentrere sig om en række virksomheder såvel som private, der kan se fordelene ved en elbil med en aktionsradius, som snildt rækker til det behov, langt de fleste har. Vi har lige fået tal fra Frankrig, og der har man på ganske kort tid solgt 15.637 Kangoo Z.E. biler, så nu er vi ekstra fortrøstningsfulde.