10 til opgave om LED-positionslys
Ida Eilskov, 23 år og fra Bilcenter Fyn, er i mesterlære og har netop fået 10 i sin afsluttende opgave omhandlende LED-positionslys fra Dancar Scandinavia.
En vigtig del af indsatsen med produktet har været at gøre det synligt i butikken. I udstillingen er fem biler blevet påmonteret lygterne. Der er opsat skilte, der skaber opmærksomhed om produktet, og Ida har udarbejdet en folder, som dels uddeles i butikken, men som også er blevet brugt som kuvertfyld ved udsendelse af serviceindkaldelse. Herudover har Ida instrueret salgspersonalet grundigt i produktet og fordele og ulemper ved det.
Ida har i processen også gjort brug af teoretiske redskaber, nemlig EFU IS modellen og en SWOT analyse for at sikre at salgsargumentation er gennemtænkt og velovervejet.
Den primære udfordring ved produktet, fortæller Ida i sin opgave, er kundernes fordomme over for den negative styling effekt, som mange umiddelbart forbinder LED lygter med. Det har dog været erfaringen, at netop udstilling af lygterne og synliggørelse af andre fordele og gevinster ved produktet fungerer effektivt i forhold til at vende disse fordomme til en positiv opfattelse af produktet.
Alt i alt har projektet været rigtig vellykket. Et flot salg af LED-lygter i perioden har skabt et pænt overskud på projektet overordnet set. Hertil kommer at de tiltag, Ida har igangsat i forbindelse med projektet, fortsat vil skabe fokus på LED-lygter hos Bilcenter Fyn i fremtiden og være med til også fremadrettet at skabe god omsætning for bilhuset.
Sidst men ikke mindst fortæller Ida, har det været en sjov og lærerig proces.
- Vi har helt sikkert lært meget til næste gang, vi skal implementere et nyt produkt, siger hun ifølge en pressemeddelelse fra Dancar.