Bedst for bilsalget intet at afsløre på forhånd
Det første sammenstød i skatteudvalget mellem skatteminister Thor Möger Pedersen og oppositionen handler om bilafgifter: Beskytter eller skader uvished om afgiftsomlægning bilsalget? Uanset svaret fortsætter debatten på Christiansborg.
- Jeg har ikke tænkt mig at tale bilmarkedet i stå, og derfor konkretiserer jeg ikke overvejelserne yderligere om konkrete afgiftsmodeller eller tidsplaner. Det ville have negativ indvirkning på bilmarkedet at tale om en fast dato for gennemførelsen af uspecificerede afgiftsændringer, sagde han i sit første møde med Folketingets skatteudvalg for åbne døre (et såkaldt samråd).
Det handlede om bilafgifter i regeringsgrundlaget og i særdeleshed klima- og energiordfører Pernille Rosenkrantz-Theils (S) udtalelser om udfasning af alle ikke-A-klassebiler (Motor-magasinet 24. oktober).
- Det kan få stor virkning på bilsalget, at køberne afventer hvilket afgiftssystem, som kommer til at gælde engang, sagde Torsten Schack Pedersen (V) om vakuumperioden frem til et udspil.
- Hvis man har råd og brug for en ny bil, synes jeg, at man skal købe den, og man kan vælge en model, som forurener mindst. Allerede i dag er der stor afgiftsrabat ved at købe miljørigtigt, svarede Thor Møger Pedersen for at berolige markedet.
Ikke regeringens politik
Thor Möger Pedersen ønsker en grundig forberedelse og undersøgelse af de tekniske muligheder, og mere kan han ikke sige om tidspunktet for den komplekse afgiftsreform, hvor eksempelvis en reduktion af CO2-udledningen ikke må hindre begrænsning af forureningen.
Imidlertid vil han heller ikke oplyse, om arbejdet er påbegyndt med nedsættelse af en embedsmandsgruppe: - Den konkrete proces holder vi for os selv af hensyn til bilsalget.
- Det er mig magtpåliggende at understrege, at Pernille Rosenkrantz-Theils idé ikke er regeringens holdning. Det er alt for tidligt at lægge sig fast på, om energiklassen skal være afgørende eventuelt sammen med andre faktorer, tilføjede Thor Möger Pedersen.
- Det er befriende, at skatteministeren har hældt Socialdemokratiets ordfører ned af brættet, bemærkede Mikkel Dencker (DF).
Bilsalg sættes i stå
Thor Möger Pedersen holdt kortene tæt trods et heftigt bombardement af spørgsmål fra Venstres og Dansk Folkepartis skatteudvalgsmedlemmer fra Venstre og Dansk Folkeparti.
- Jeg må advare mod at gøre som regeringen, nemlig at melde ud om bilafgifter og derefter at foretage sig intet. Det undrer, at regeringens erfarne politikere ikke er i stand til at forudse, at bilsalget går i stå, når man melder ud om bilafgifter, sagde Mikkel Dencker.
- Hvornår regner ministeren med, at han er i stand til at orientere Folketinget om omlægningen af bilafgifterne? Bilsalget er stagneret. Hvis man holder diskussionen i kog, vil det gå ud over bilsalget, sagde Troels Lund Poulsen (V).
- Ånden er sluppet ud af flasken, og så handler det om at handle hurtigt. Vi forventer, at man ikke sniger ekstra afgifter ind. Hvilke konsekvenser får omlægningen for den eksisterende bilpark? sagde Torsten Schack Pedersen.
Uro på bilmesse
- Der er meget usikkerhed om bilafgifterne, og der er behov for klare udmeldinger. Støtter skatteministeren Socialdemokratiets klimaordfører i, at afgiften skal fordobles på de dyreste biler, der forurener mest? sagde Mads Rørvig (V) fra bilbyen Silkeborg.
- Jeg talte med mange bilfolk på den store bilmesse i Herning, og deres klare melding er, at bilsalget er gået helt i stå. Efterhånden sælges kun leasede biler, så der er uro i branchen på grund af bombastiske meldinger, der gør bilejere nervøse. Kan afgiftsomlægningen komme på plads inden jul eller 1. marts eller hvornår, og bliver den mere teknisk baseret end den nuværende værdiafgift? spurgte trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
Brugtbiler og afgiftstab
- CO2-udledningen bliver sænket, fordi man mindsker brugen af brændstof, og dermed går man glip af afgifter. Hører det med i den provenuneutrale afgiftsomlægning? spurgte Jakob Ellemann-Jensen (V).
- Hvordan vil afgiftsomlægningen ramme brugtvognsforhandlerne? spurgte Karina Adsbøl (DF).
- Det er dårligt politisk håndværk og vil påvirke bilsalget negativt, når Pernille Rosenkrantz-Theil kommer med et udspil nu uden grundigt forarbejde, sagde skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF).
- Hvordan vurderer skatteministeren den norske afgiftsmodel? Hvordan vil regeringen finansiere det tab, der kommer, fordi bilsalget går i stå? Vil der komme flere eller færre arbejdspladser i bilbranchen, jo længere man undlader at fremlægge en tidsplan for omlægning af bilafgifter? spurgte Mads Rørvig (V).
Han agter at indkalde skatteministeren til et nyt samråd om halvanden måned, når der er større chance for at få mere konkrete svar.