23948sdkhjf

Essen fejrer 100 året for “Monte"

Rally Monte Carlo er det mest berømte rally på kloden, som i januar i år kunne fejre 100 år. Det fejres under afviklingen af Essen Motor Show den 26.11. - 4.12. med forskellige vinderbiler gennem tiderne. Det startede i 1911 med et forsøg på at lokke flere gæster til Monaco i vinterhalvåret. Det blev en succes, og har lige siden skrevet sig ind i historiebøgerne.

Den første vinder blev franskmanden Henri Louis Rougier i en Turcat-Méry med 25 hk under motorhjelmen, og siden er det gået slag i slag for automobilklubben i Monaco. I dag udvikler rallybiler omkring 300 hk med træk på alle fire hjul.

Det engelske firma Allard, der fremstillede biler i perioden 1937-1957, primært sportsvogne med V8-motorer, vandt i 1952 med Sydney Herbert Allard bag rattet. Den eneste konstruktør, som har vundet rallyet i sin egen konstruerede bil. I 1952 var der over 300 biler til start. Der findes også eksempler på, at en bil som deltog i "Monte", var specialudviklet til rally. Blandt andet Lancia Stratos med Ferrari blod i årene, der først senere kom i produktion. Stratos vandt Rally Monte Carlo i årene 1975, 1976, 1977 og 1979, og da Audi udviklede Quattro-versionen blev den i 80’erne den mest vindende rallyversion. Tyske Walter Röhrl vandt blandt andet "Monte" fire gange.

Finnerne har domineret

De mange finske rallykørere som Ari Vatanen, Timo Salonen, Henri Toivonen, Tommi Mäkinen og Marcus Grönholm har domineret de sidste mange år med flere sejre, men svenskerne er også godt med. Björn Waldegaard med flere sejre. Det samme med italienske Sandro Munari og Mike Biasion, men den største overraskelse indtraf i 1962, og blev gentaget året efter, da svenske Erik "På Taget" Carlsson i en bil meget få kendte dengang vandt to år i træk.

Den lille Saab var fra starten undertippet med færrest "heste" under hjelmen, men Erik Carlson fik Saab placeret på den internationale landkort. Pludselig blev den lille nye svenske bil kendt på hele kloden. Han var specialist i at bruge bremsepedalen og speederen på samme tid, som fik den lille bil hurtigere rundt i kurverne. Før han startede sin aktive rallykarriere med sejren over hele kloden, var han testkører hos Saab. Efter han stoppede som aktiv rallykører, arbejdede han som pr-konsulent for Saab, og flyttede til England. Han blev gift med den engelske rallykører Pat Moss, søster til Sir Sterling Moss, og var altid med, når Saab havde nyheder at vise ligegyldigt hvor det foregik. En plads i Trollhättan, Saab og Carlsons hjemby, er opkaldt efter legenden. Han er i dag 92 år og bor fortsat i England.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078