Lægger an til vækst af helt ny kaliber
SBS i Støvring kunne vokse gevaldigt inden for renovering af bremsecalipre, men holder sig til en plan om "kun" 30-35 procent årligt for at kunne følge med.
- Vi skal sørge for, at bukserne holder, uden at svigte den eksisterende forretning. Calipre er det område i koncernen, der vækster mest, og jeg talte med såvel produktionen som den øvrige ledelse om, hvad vi ville nå, hvis der ingen begrænsning var i salget. Vi fastsatte målet på de højst 35 procent, siger SBS salgsdirektør Ib Neustrup Simonsen. Han kom til i 2009 med en fortid som eksportchef gennem fem år for 150 medarbejdere hos Hagens Fjedre i Støvring, samt divisionschef hos Randers Reb og hos Desmi pumper i Nørresundby.
SBS beskæftiger 600 medarbejdere, heraf 220 i Støvring. Sidste år blev ansat hele 50 nye folk i virksomheden, der har højsæson fra februar til oktober, efter konstant vækst de senere år.
- En uge efter at frosten er gået af jorden eksploderer vores salg, fordi bilisterne vågner og vil på værksted de gør det ikke i sne og kulde, selv om bilen piber og knager og kunne have godt af et besøg på et varmt værksted, smiler Ib Simonsen.
Forbedrer caliprene
Der er således meget i støbeskeen for SBS i 2012, især inden for calipre, men også i koncernen som helhed. Blandt andet skal samarbejdet med autoophuggere intensiveres. Mere vil Ib Simonsen ikke røbe for nuværende om udviklingen af det børsnoterede selskab, som han kalder en "sleeping giant" som en af Europas førende med stort udviklingspotentiale.
SBS renoverer og producerer bremsedele på ordre fra grossister og bilfabrikanter, både til OEM og OES. Især er hastighed og omhyggelighed i sorteringen af indkomne calipre af største vigtighed. Omsætning og antal får vi ikke at vide af konkurrencehensyn.
Udgangspunktet er, at de renoverede dele skal være endog bedre end de fabriksmonterede. Alt udskiftet gummi er naturligvis nyt og kan klare såvel høj varme som lave kuldegrader samt vejsalt. Skavanker i originaldelene bliver udbedret, og 85-90 procent af alle dele i bremsecaliprene bliver genbrugt, også smådelene. Da Ib Simonsen var hos Hagens Fjedre, oplevede han, at autobranchen var svær at trænge ind i. Nu ved han hvorfor.
Fagidioter i genbrug
- Jeg kan se, at de dedikerede medarbejdere her har kæmpet for at finde processer og sæbeopskrifter til afrensning af også smådele såsom fjedre med en speciel proces. Vi ved, at konkurrenterne ikke har så høj genbrugsprocent som os. Vi er måske lidt fagidioter og synes, at det skal kunne lykkes at genanvende så meget som muligt, selv om vi ikke kan bruge argumentet kommercielt. Prisen på vores renoverede calipre er ikke lavere på grund af en stor genbrugsprocent, og det er måske breakeven, om håndtering og renovering af smådele betaler sig. Vi kan imidlertid sige, at vi er optimalt miljørigtige og renoverer med hjerte og sjæl, siger Ib Neustrup Simonsen.
SBS blev i april i år kvalitetscertificeret efter den internationalt anerkendte standard ISO/TS 16949 og kører nu et CRM-kundestyringssystem som understøttelse.
Vigtig knowhow
De ansatte ved maskinerne har omstilling til calipre fra forskellige bilmærker flere gange dagligt. Arbejdsprocessen står beskrevet på arbejdspapirer, men der er generelt stor knowhow, oparbejdet gennem år hos de ansatte maskinfolk, værktøjsmagere og ingeniører, der arbejder i en rotationsordning. Også en tidligere slagter og en korrespondent, der har skifte profession, renoverer.
- Vi har en del høje jubilæer, og det er dejligt med kontinuitet og rutine, især da vi sidste år skulle køre folk fra Slovakiet ind på den nye fabrik dernede. De var her oppe ad flere omgange, fortæller Ib Simonsen.
Fabrikken er etableret for at producere til de sydlige markeder. En problemstilling generelt er, at nogle aktører i autobranchen gemmer på core-caliprene altså de brugte - ude i Europa. Derfor må SBS også lave nystøbninger, hvilket er dyrere og mere besværligt end renovering. Denne SBS-produktion er foregået i Vietnam gennem ni år i eget setup med kvalitetssikring.
Unik samling og test
Overfladebehandlingen i Støvring af de renoverede calipre sker hos en underleverandør på grund af blandt andet miljøkrav. Men fremtiden bringer måske noget andet. For med en fortsat vækst, ved hjælp fra fabrikken i Slovakiet, der skal ende med at blive fifty-fifty inden for en årrække, er der basis for at trække denne proces hjem.
I et afsnit af produktionslinjen i Støvring foregår på én og samme tid samling og test af de renoverede calipre, hvilket ifølge Ib Simonsen er unikt i branchen. De færdigrenoverede calipre bliver pakket efter kundens ønske, gerne med private-label.
- Det kunne af og til være rart med en lille krystalkugle, der kunne fortælle, hvilke bilmodeller der vil sælge godt, og hvilke der får svage dele fra start, som vi skal rette op på for det er denne core business, vi er rigtig gode til, siger Ib Neustrup Simonsen.
Her foregår produktionen
Støvring: Renovering af Calipre i toholdsskift og distribution til Norden
Svendborg: Hovedsæde med produktion af bremseklodser og -bakker i femholdsskift (inkl. weekend), også til motorcykler, vindmøller og andet.
Holstebro: Produktion af bremseskiver og -tromler i tre- eller femholdsskift, centrallogistikcenter for Europa.
Slovakiet: Renovering af calipre
Eisenach: Logistikcenter for Central- og Østeuropa, toholdsskift.
Chaumont v. Paris: Logistikcenter Syd.
Vietnam: Støbning af bremsedele
Ny og mere visuel hjemmeside
1. oktober gik SBS nye og langt mere visuelle hjemmeside i luften. Integreret er webshoppen til grossisternes afdelinger, ligesom en youtube-præsentation og nyt om SBS-støtte til motorsporten er at finde.