Specialist på fagmesse
4WD har spredt sig på flere produktgrupper. Flere glimt fra FTZ Fagmessen 2011.
Firmaet, som var blandt de over 140 udstillere på FTZ Fagmessen i Fredericia først i november, bygger på over 40 års erfaring og tæller i dag tre medarbejdere.
4WD er specialist i Jeep og Landrover, men arbejder i dag med fem produktgrupper: Bladfjedre, dæk, spil, turboladere og katalysatorer.
- Vi har blandt andet udvidet med partikelfiltre, og senest på basis af efterspørgsel er vi gået ind i turboladere. Der er tale om kinesiske produkter under eget navn, som vi har testet, og hvor vi nu lægger ud med 20 produkter i et program, som vi er på vej med at introducere, forklarer Bjarne M. Pedersen.
4WD har gennem tre år leveret fjedre og spil gennem FTZ.
- Vores force er, at vi kan handle direkte med producenterne. Derfor er det nødvendigt at have grossister til distributionen, og her er FTZ dygtig. Vi har også dygtige distributører af bladfjedre i Tyskland og Norge, fortæller Bjarne M. Pedersen. Fjedrene kommer fra en indisk fabrik (UMC), som man har handlet med i 25 år.
4WD har i dag en eksportandel på 50 procent, primært til Skandinavien og Tyskland.
I øvrigt er Viborg-firmaet netop kommet med i Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Autig.
- Vi har selv henvendt os Autig er jo vores naturlige talerør, bemærker Bjarne M. Pedersen.
Fire Defa-ben
Avant Denmark, som siden 2009 har været ansvarlig for Defas program i Tracking og Security produkter, fik i august også ansvaret for Defas WarmUp og PowerSystems aktiviteter i Danmark, og kunne på messen vises det fulde program.
Brian Thaysen glæder sig over alle fire ben og påpeger, at WarmUp delen, som blev overtaget fra Bülow, overlever travlhed efter to hårde vintre i Danmark. Her kører Avant blandt andet en kampagne over de autoriserede værksteder, hvilket har givet en del respons.
Inden for alarm-delen glæder han sig over den nye universale boks uden software, som blev lanceret sidste år, og som passer til alt fra både til biler.
Inden for tracking lanceres Comtracker i 2012, så man via sin mobil kan tænde og slukke for samt styre tracking-delen via softwaren DefaLink.
Brian Thaysen melder om travlhed hos Avant efter det første halvandet år.
På messen viste firmaet også en ny intelligent lader, SmartCharge 4A, som betjenes med én knap, og som selv finder ud af, hvilket batteri der er tale om.
Hertil kommer den første 1-din radio med internet fra danske Dashpilot (AVX Technology i Søborg), hvor Avant netop har fået agenturet. Ud over internet byder radioen blandt andet på Skype internet telefoni, 70.000 internet radiostationer, aktuel tafikinformation (Google), MP3 musik og intelligent navigation.
Knuste lavasten
Selv om det er 4. gang, at PS Stardust ApS i Juelsminde viser det særlige Stardust-rensemiddel frem på FTZ-messen er Sanne Lehmann overrasket over, hvor mange der endnu ikke kender til produktet.
Stardust er fra Californien i USA og lavet af lavasten, som bliver knust og derefter bliver varmet op til 11001200 grader, hvilket medfører, at det udvider sig lige som popcorn. Det suger sin vægt op til 20 gange.
Sortimentet omfatter også produktet Starpower, der klassificeres som Ethylene Glycol Butyl Ether, EGBE med en ph-værdi på 7,5 og malkode 1:1 i ren tilstand.
- Nyt er det, at kombinationen Stardust og Starpower også kan fjerne gamle oliepletter på for eksempel rå betongulv det var faktisk en automekaniker, som gjorde opmærksom på det, fortæller Sanne Lehmann.
Bud efter dansk lys
Efter den internationale præsentation på Equip Auto messen i Paris i oktober viste fynske Scangrip for første gang på dansk grund sit nye Line Light koncept. Det unikke LED-lys, som fylder mindre, lyser længere og giver et bedre lys, tilbydes til både lifte, til inspektion (universelle, håndholdte lamper) samt skræddersyet til specialbehov.
- Den nye LED-liftsbelysning er med sine unikke lys-egenskaber blevet overvældende positivt modtaget på markedet. Vi har store forventninger til den nye lysteknologi og forventer inden årsskiftet at have etableret samarbejde med mindst 10 af de førende europæiske liftproducenter, oplyser marketingchef Hanne Nadolny.