23948sdkhjf

Rigtigt første gang

VI KENDER SIKKERT alle sammen følelsen af utilstrækkelighed, når en fejl bliver påtalt. Nogle går i forsvarsposition, mens andre åbent erkender fejlen, undskylder og udbedrer. Fejl kan skyldes uvidenhed, tidspres eller manglende betaling – hvis vi lige ser bort fra almindelig dovenskab eller distraktion over problemer på hjemmefronten. Nogle årsager kan vi selv hanke op i, andet behøver vi hjælp til. Og hjælp er der at hente, når en af de førende lakudbydere i autolak-branchen tilbyder råd og undervisning i sit skole-lignende netværk Lak & Know How, som vi kan berette i denne uges fagblad. Nuvel, lakererne er under pres. Men arbejdet må og skal udføres fagligt korrekt. Her hjælper ingen undskyldninger eller kære mor. Bilimportører og værksteder – for ikke at sige bilisten, der skal bruge bilen i det daglige – har krav på, at såvel karrosseriarbejde som det pyntende lakarbejde er i orden. Derfor er det helt på sin plads, når værkstederne kontrollerer med laktykkelsesmåler og mikroskop for at sikre sig, at det bestilte arbejde er udført til punkt og prikke. Lakererne må sige fra, hvis de mener, et stykke arbejde er urentabelt. Eller uddanne sig og effektivisere på værksteder, eksempelvis ved at køre lakbranchens KS2000 kvalitetskoncept, så man også er gearet til at kunne klare bilfabrikkernes vanskelige effektlakker.

SÅ KAN DET UNDRE, at leverandørerne vælger at gå de tekniske skoler i bedene. Det burde, alt andet lige, være på skolerne, at mekanikerne søgte den seneste nye viden, såvel på lak- som på værkstedssiden. Tilsyneladende evner skolerne ikke helt opgaven, eller også er det fordi, udbyderne ønsker at sætte deres eget præg på den viden, der skal videreformidles. Samme tendens ser vi hos landets største grossist og udbyder af reservedele. Her har man også sit eget akademi, som påtager sig undervisning af stadig flere mekanikere. Med succes, ser det ud til, at dømme efter meldingerne her i bladet. FTZ har vind i sejlene og kan berette om rekordbesøgstal på over 10.000 mekanikere på sin netop afviklede fagmesse i Fredericia. Samtidig får vi at vide, at snart 1000 værksteder er med i grossistens fem værkstedskæder. Det lader til, at man fra hovedkvarteret i Odense har en heldig hånd med at ramme rigtigt første gang, så der ikke opstår reklamationer. Her er tilsyneladende ikke behov for skoling – hvis der ellers fandtes rådgivende branchehjælp til autogrossister.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125