23948sdkhjf

ESP et krav for alle de nye biler

EU-regler om obligatorisk ESP i nye biler er trådt i kraft i denne måned.
ESP-pligten, som er trådt i kraft 1. november, er en del af en omfattende aktivitetspakke, som Europa-Kommissionen vil øge trafiksikkerheden med.

- ESP kan forhindre op til 80 procent af alle udskridningsulykker. Efter sikkerhedsselen er det det vigtigste sikkerhedssystem i bilen, forklarer Dr. Werner Struth, der er chef for Chassis Systems Control hos Bosch.

Og især Europa er godt på vej. Bosch har udviklet ESP og satte det i serieproduktion i 1995 som den første virksomhed i verden. I 2010 var 41 procent af alle producerende personbiler og lette erhvervskøretøjer med mindre end 6 ton samlet vægt i verden allerede udstyret med den elektroniske udskridningsbeskyttelse. I Europa havde 63 procent af alle producerede personbiler og erhvervskøretøjer ESP.

Det forventes at allerede 2013 vil hver anden nye bil i verden have ESP.

FN’s årti for trafiksikkerhed

Siden 1995 har Bosch leveret mere end 50 millioner ESP-systemer på verdensplan og dermed bidraget væsentligt til systemets udbredelse. Inden 2013 vil hver anden nye bil i verden sandsynligvis have ESP.

ESP’s succes på verdensplan støtter FN’s mål med deres initiativ "Årtiet for sikkerhed i trafikken fra 2011 til 2020".

Dette vil bidrage til, at antallet af trafikdræbte halveres inden 2020. Der er ca. 1,3 millioner trafikdræbte i trafikken på verdensplan ifølge de seneste undersøgelser.

Bosch fortsætter sin udvikling for at gøre landvindinger som ESP til sikkerhedsstandard på verdensplan. Det er målet at gøre systemerne stadig mindre og billigere og samtidig øge deres effektivitet for derved at fremme deres udbredelse på markedet og dermed give mulighed for sikkerhed til alle. At gøre ESP til standardudstyr i alle nye bilmodeller i Europa fremmer endvidere udbredelsen af førerassistentsystemer, der er baseret på en intelligent sammenkobling af ESP med omgivelsessensorer som radar og kamera.

Teknisk baggrund

Det elektroniske stabilitetsprogram udnytter intelligente sensorer og sammenligner 25 gange pr. sekund, om førerens styreønsker stemmer overens med bilens faktiske kørselsretning.

Hvis systemet registrerer, at disse værdier afviger fra hinanden, og bilen truer med at blive ustabil, griber ESP ind: Systemet reducerer motormomentet for at genetablere bilens stabilitet.

Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, bremser systemet endvidere enkelte hjul. ESP indeholder derudover funktionerne ABS (blokeringsfri bremser) og ASR (antispinregulering).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087