Auto-IT på trapperne med nyt setup
Lancerer en forbedret brugtbildel, finansieringsberegner, et CRM-system samt en såkaldt nybil-konfigurator til automatisk avanceberegning i perioden fra november til januar.
- Vi fik i opdrag at udvikle it-værktøjer, der kan matche Bilinfos, fordi mange forhandlere er trætte af at føle sig bundet op, men har svært ved at forlade Bilinfo/Bilbasen. Nu er vi ved at være klar med de første. Vi har den force, at Auto-IT i højere grad end konkurrenterne har fokus på hele virksomheden lige fra eftermarked til salg, herunder nybilsalg, og det er med det udgangspunkt, vi har udviklet AutoDesktop, siger direktør for Auto-IT, Claus Nyboe.
Auto-IT, der blev startet i 2006, har hen over sommeren ansat flere folk, så staben nu tæller 10 ansatte, ligesom der er outsourcet kodning til et lille team specialiserede udviklere i Pakistan.
Fire vigtige dele
Auto-IT har nu især fokus på bilsælgernes arbejdsplads i AutoDesktop. Her vil der de næste par måneder blive lanceret fire nyskabelser og forbedringer, idet integration til forhandlernes økonomisystemer er uhyre vigtigt, samt at salgsbiler kun skal tastes en gang en udfordring, fordi der findes så mange forskellige systemer:
Brugbildelen er ved at få lagt sidste hånd på et serviceeftersyn og en opgradering. Her bliver der blandt andet gratis overførsel af bilannoncer til egen hjemmeside eller kædehjemmeside, hvilket ifølge Auto-IT koster 300 kroner hos konkurrenten, og som er meget relevant for bilforretninger, der er med i værkstedskæder, mærkesamarbejder eller bysamarbejder. Auto-IT lover lækker funktionalitet og hurtig datarespons, da systemet kører over internettet, dog ikke som en normal webbrowser men som et windowsprogram, så forhandlernes egne pcers datakraft kan anvendes eksempelvis til at skalere billeder af salgsbiler ned inden afsendelse, hvilket i dag er et generelt problem.
En såkaldt Nybilskonfigurator hjælper forhandlerne med hurtigt at skrue op og ned for variabler og laver forskellige kalkuler, når eksempelvis avancen justeres. Her kører Auto-IT i disse dage et pilotprojekt, idet man gennem et par uger har fået data fra De Danske Bilimportører. Konfiguratoren rulles ud bilmærkevis et efter et fra begyndelsen af november.
En applikation med finansieringsberegning og -godkendelse forventes klar fra januar i samarbejde med en række finansieringsinstitutter. Et igangværende pilotprojekt med selskabet Santander skal danne baggrund for standardiserede løsninger.
- Det tager tid, og vi ønsker ikke at gå i luften, før vi er dækkende i markedet med et repræsentativt udsnit, idet vi ikke ønsker at gøre forskel. Det er vigtigt, at vi kan læne os op ad data fra finansieringsselskaberne, idet udfordringen er, at der ikke bliver dobbeltadministration men derimod decentrale opdateringer hos selskaberne selv, siger Claus Nyboe.
Et overordnet CRM-kundestyringssystem, der skal passe godt til alle danske forhandlere, bliver en overbygning på de øvrige produkter fra januar. Baggrunden for udviklingen var en henvendelse fra et stort europæisk bilmærke med ønske om at udbrede CRM til sine forhandlere. Trods mange CRM-systemer og konsulentfirmaer i markedet er CRM ikke rigtig slået an hos danske bilforhandlere, men Auto-IT mener, branchen nu er moden til CRM-procedurer på grund af øget professionalisering, ligesom konkurrencen er blevet hårdere, hvilket kræver bedre styr på tingene. Bilejerne selv har en forventning om optimal service med sms-beskeder, og at sælgere og værksteder husker dem og deres biler fra gang til gang. CRM-systemet skal sælges separat sammen med konsulentydelser.
Marginal indtjening
- I den forbindelse skal det nævnes, at AutoDesktop generelt kun må koste cirka halv pris i forhold til konkurrenterne. Vi skal hos Auto-IT blot have marginal indtjening for at kunne være selvforvaltende og have råd til at sætte nye ting i gang, for vi skal ikke tjene penge til andre end branchen selv, og slet ikke forsørges af vores moder, Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F., understreger Claus Nyboe.
Han tilføjer, at bilforhandlerne dermed ikke bør spille på for mange "heste", hvis de har et ønske om at få brudt Bilinfos/Bilbasens markedsdominans.
- Vi har indledt et samarbejde med Bilzonen om at løfte det nye AutoDeskTop, men vi er i øvrigt helt åbne for samarbejde med alle portaler på nettet. Måske vi ligefrem kommer til at levere til Den Blå Avis og Bilbasen det vil tiden vise, for i dag kan vi ikke få lov. Omvendt optager Biltorvet løbende en stor del annoncer via Bilinfo. Vi skal skabe loyalitet hos forhandlerne, så de vænner sig til at bruge os. Dermed er det op til vores dygtighed og prisbillighed, mener Claus Nyboe.
Vil gerne investere
Auto-IT/Biltorvet tæller cirka 1000 autoforhandlere, inklusive medlemmer af DBFU, D.A.F., CAD og Bilbranchen. Claus Nyboe vurderer, at man mangler 600-700 forhandlere i markedet, hvoraf flere er større men ikke organiseret i nogen brancheforening.
- Vi får tilbagemeldinger fra bilforhandlerne om, at de gerne vil investere endog mange penge i videreudviklingen, men det er mere et branchepolitisk spørgsmål, som bliver drøftet for tiden. Spørgsmålet er herefter, hvor kraftig markedsføring der skal til overfor autobranchen, og ikke mindst bilkøberne, for at bryde Bilbasen/Bilinfos markedsdominans, spørger Claus Nyboe sig selv, fagbladets læsere og branchen.