23948sdkhjf

Ruderegler ved bilsyn sendt til omsyn

Siden Motor-magasinets artikel i udgaven 17. oktober om "Målet er st stykke A4" blev sendt i trykken, er der fremkommet yderligere oplysninger i sagen. Disse bringes hermed.
Trafikstyrelsens "ruderegler ved bilsyn" er om ikke dumpet af synsvirksomhederne, men er sendt til endnu en gang omsyn, og hele to erfagrupper arbejder nu med at gøre vejledningen om forruder ved bilsyn forståelige og ikke, som det er i dag, regler åbne for fortolkninger.

Hvis det står til den erfa-gruppe under Trafikstyrelsen, som er nedsat til at komme med forslag til synsregler for forruder, skal synsstederne til at have et stykke A4 papir liggende, når de skal udføre en "Vurdering af fejl på forruder ved syn".

Erfa-gruppen er som sådan enige om, at reglerne skal være præcise og entydige og at stenslag, revner og haze (sandblæsning af forruden) kan forekomme i visse arealer på forruden i et givent omfang. Der er også enighed om, at selve synsfeltet skal være lydefrit, men hvordan synsfeltet defineres er en anden sag.

I en høringsbrev til synsvirksomhederne foreslår Trafikstyrelsen at to områder på en forrude defineres som henholdsvis A og B.

Område A er den del af forruden, som dækkes af et ark A4-papir placeret 60 centimeter foran førerens øjne og symmetrisk omkring ratnavet. Arket skal være anbragt lodret med centrum af arket i højde med førerens øjne (og her bringes så en tegning, som viser arket, se fig. 1)

Område B er området på tværs af forruden med samme højde og på begge sider af område A. I siderne begrænset af viskerfeltet.

Godkendt eller omsyn

I område A må der ikke være stenslag, revner eller ridser, der ikke kan omsluttes af en cirkel med en diameter på 10 millimeter. Flere mindre skader eller mattering (haze eller "sandblæsning"), der bevirker at genstande, der ses gennem ruden, fremtræder forvrængede eller utydelige, accepteres ikke,

I område B, må der ikke være stenslag, der kan omsluttes med en cirkel på 20 millimeter eller revner der er længere en 30 centimeter.

Og så er lovlige tonede felter langs rudens yderkant og andre områder undtaget.

Hvis forruden ikke kan godkendes under overstående betingelser er synsresultatet omsyn.

Forlænget frist

De store synsvirksomheder og de mindres uformelle samrend, Bilbranchens Erfa-gruppe, har sendt styrelsens forslag til omsyn, men har ikke givet den normale omsynsfrist på 31 dage som gældende.

Bilbranchens Erfa-gruppe består af Applus, A-Inspektion, FDM og Pava samt de to organisationer Danske Synsvirksomheder og Dansk Lokalsyn.

Et medlem af Synsbranchens Erfa-gruppe peger allerede på en svaghed ved målemetoden og fremhæver forruden på flere Citroën-modeller, som har meget en meget "flad" forrude og hvordan placeres A4-arket så?

- Vi har næsten lige haft et møde i gruppen, fortæller Niels Rask Larsen fra Dansk Lokalsyn.

- Vi mener, at styrelsens forslag ikke var umiddelbart anvendelig i praksis og har foreslået, at vi kommer med et samlet udspil fra synsvirksomhederne og det venter de så på.

Poul Erik Christensen fra Applus fortæller, at de nuværende regler på blot halvanden linje i vejledningen om syn af forruder giver anledning til fortolkning.

- Det er store beløb for bilejeren vi taler om, En forrude til en personbil koster mellem 3000 og 7000 kroner, så vi kan ikke bare kassere forruder “for en sikkerhedsskyld".

Der har i årevis været talt frem og tilbage om synsreglerne og gang på gang er de lovet lige om hjørnet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063