23948sdkhjf

Marchionne har problemer

Fiat-chefen Sergio Marchionne er kommet under angreb fra aktionærer og fagforeninger.
Fiatchefen Sergio Marchionne har masser af problemer at slås med for tiden. Fiat-aktierne er faldet med 30 procent i år, og nybilsalget er det laveste i 30 år.

En meget stor del af medarbejderne giver Marchionne skylden. Forleden strejkede samtlige arbejdere, hvor en stor skare havde samlet sig i Rom for at gøre opmærksom på problemerne overfor regeringen. Men det er dog næppe Marchionnes skyld, at Italien ligger på linje med Grækenland i udlandsgæld, som pressen de seneste dage har skrevet om.

Marchionne har udskudt lanceringen af nye modeller i mindst et halvt år eller mere, fordi salget af Fiatbiler er gået tilbage i hele Sydeuropa på grund af de samme problemer som i Spanien og Portugal. Siden 2008 er salget af nye biler i Italien er raslet ned, og Fiat har mistet 210.000 enheder årligt. Det går til gengæld godt for Chrysler i USA med overskud i år. Det sidste kvartal 1,6 milliarder kroner.

Anklager Marchionne

Arbejdernes fagforening beklager, at Fiat endnu ikke er kommet med hybrid-biler. De ser udviklingen som om, at Marchionne og Fiat, det største selskab i støvlelandet, er på vej til at blive et selskab udenfor Italien. Marchionne har samtidig udtalt i italienske medier, at Fiat nu i stedet må fokuserer på andre markeder, som USA og Brasilien.

I USA blandt andet med Alfa Romeo, før Italien med platforme fra Chrysler, som Marchionne selv har styret de sidste par år. Fiat har netop lanceret Lancia Voyager og Lancia Thema i Europa, der begge er baseret på Chryslermodeller, som fremstilles i Canada. Thema-serien er baseret på Chrysler 300.

Fagforeningen kom helt op i det røde felt forleden, da Marchionne oplyste om de meget lavere lønninger i Polen, hvor Fiat får fremstillet mange biler. Timelønnen i Italien er 205 kroner, mens den ifølge den tyske industrigruppe VDA i Polen kun er 56-57 kroner. Flere analysebureauer og institutter har nedjusteret Fiats økonomiske status fra BB+ til BB. Blandt andet på grund af Fiats alt for store afhængighed af Sydeuropa og Brasilien.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079