D.A.F.: Finanslov gør bilen dyrere
Indeksering af afgifter betyder stigning på 1,1 milliard kroner, advarer både D.A.F. og Bilbranchen.
Det vil ske ved at indeksere de afgifter, der ikke allerede er indekseret eller værdibaserede, og det vil betyde højere grøn ejerafgift. For den grønne ejerafgift betyder det en stigning på 1,1 milliard kroner over to år svarende til en stigning på mere end ti procent.
- For at finansiere sine udgiftskrævende forslag har regeringen udset sig en fordyrelse af danskernes biler som en kilde til nye indtægter til statskassen. Det er ikke just, hvad vi har behov for i et land, hvor bilerne i forvejen er så hårdt beskattet som tilfældet er, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i D.A.F.
- Når regeringen nu har gjort op med skattestoppet og sætter en lang række afgifter op, så kan man frygte, at brændstofafgifterne der i dag udgør 8,1 milliard kroner årligt står for tur næste gang. D.A.F. vil derfor gerne på det kraftigste advare regeringen mod at stramme skatteskruen yderligere over for danske bilejere, siger Jens Brendstrup.
Også Bilbranchen under DI er også kritisk:
Regeringen foreslår, at vægtafgift og grøn ejerafgift med videre indekseres i 2012 og 2013. Forslaget forventes at indbringe 360 millioner kroner i 2012 og 720 millioner i 2013. Bilbranchen kan ikke støtte en ophævelse af skattestoppet i 2012 og 2013 for vægtafgift og grøn ejerafgift. Det vil isoleret set øge det samlede skattetryk og forværre den danske konkurrenceevne yderligere, mener foreningen.
- Den samlede beskatning af biler i Danmark er allerede blandt verdens højeste og bør ikke hæves yderligere, udtaler branchedirektør René Tønder Nielsen, DI Bilbranchen.
Regeringen vil også fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift for lastbiler. Men Bilbranchen mener, at erhvervstransporten ikke bør fordyres yderligere af hensyn til konkurrenceevnen.