23948sdkhjf

Skæve røde smileyer

MANGE AUTOLAKERERE ER pressede på priser og indtjening, javel. Men det blåstempler ikke, at de skal have lov til at gå på kompromis med arbejdsmiljø og sikkerhed for de ansatte. Derfor er der nok ingen tvivl om, at det nogle steder er på sin plads med røde smileyer i en given periode, udstedt af Arbejdstilsynet, som vi kan berette om i dette uges fagblad. Det kan der imidlertid rettes op på, hvis de vrissende ansigter skal gøres glade og grønne. Det kræver naturligvis en indsats, og udgift, fra værkstedet. Men også hjælp fra deres brancheforening, hvilket vi ikke er et sekund i tvivl om, at værkstederne får så rigeligt. Dybest set er konkurrencen så hård, at værkstederne simpelthen ikke bør have råd til at lade være med at opfylde de helt basale miljøkrav. Ellers forsvinder medarbejderne over til den mere velordnede konkurrent. Eller også forsvinder kunderne.

PROBLEMET ER IMIDLERTID, hvis miljøkravene, der kræver dyre investeringer på værkstederne, ikke er rimelige. Det er helt på sin plads, hvis FAI anker en række påbud, hvis de er skudt over målet, fordi Arbejdstilsynet har ændret praksis og nu forlanger skærpede foranstaltninger. Vi har ikke grund til at tro, at brancheforeningen, der ganske vist primært taler virksomhedernes sag, ikke skulle tage medarbejdernes sundhed seriøst. Så skulle vi kende folkene bag FAI meget dårligt. Fagforeninger skal passe på med ikke at fare frem med alt for kraftig retorik og krav, hvis ikke grundlaget for krav og påbud om investeringer til arbejdsgiveren er berettiget. Det er ikke at mele fagforeningsmedlemmernes kage at overbeskytte dem ved at stille urimelige krav. Der vil altid lugte lidt af kemikalier på et værksted, og især på et autolakereri, uden at det nødvendigvis betyder fare. Med dagens målemetoder og teknologi kan vi være ret sikre på, at eksempelvis mængden af styren, der bruges, ikke udgør nogen sundhedsrisiko, hvis miljøfolkene hos brancheforeningerne ikke melder fare. Det har vi også vores certificerings-systemer til at klarlægge. Og dem tilslutter stadig flere værksteder sig for at få styr på processer og bundlinje.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078