Euro NCAP: Nye biler skal være sikrere for fodgængere
Fra årsskiftet skærpes kravene, så det bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner. Blandt andet skal bilerne være mere sikre for fodgængere. I ny testrunde fik otte biler fem stjerner og seks fik fire stjerner.
Selve testen ændres ikke fra i dag, men barren hæves, så bilerne fremover skal klare sig endnu bedre i de forskellige dele af testen for at kunne opnå fem stjerner.
Blandt andet hæves kravet i den såkaldte fodgængertest.
- Takket være Euro NCAP har bilproducenterne de seneste år arbejdet på at forbedre sikkerheden for både fører og passagerer i bilen. Her er sikkerheden til gengæld ved at være så god, at man nu er begyndt også at se på sikkerheden for folk udenfor bilen. Eksempelvis hvordan man konstruerer bilerne, så de ved en påkørsel virker mindre aggressive overfor fodgængere. Her vil kun to af de testede biler i denne omgang klare de skrappere 2012 krav til fodgængertesten, så de kan opnå fem stjerner. Der er med andre ord plads til forbedringer, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, der også er FDM's repræsentant i Euro NCAP samarbejdet.
I det hele taget ville flere af de 14 testede biler have svært ved at holde på deres stjerner, hvis de blev testet efter de skrappere 2012 krav. Faktisk er det kun Subaru XV, der ud af de 14 biler ville beholde alle sine fem stjerner, mens to biler Kia Rio og Range Rover Evoque ligefrem ville gå fra fem til tre stjerner, hvis de havde mødt muren efter nytår, oplyser FDM, som hilser de skærpede krav velkomne.
- Stjernerne har længe drysset ned over Euro NCAP, hvor fem stjerner i de seneste test har været normen. De nye regler vil betyde, at vi i første omgang kommer til at se flere fire- og trestjernede biler, men på længere sigt, vil vi få mere sikre biler, hvilket er en sejr for FDM, som længe har efterlyst strammere regler. Men vigtigst af alt er det en sejr for trafiksikkerheden, siger Søren W. Rasmussen.
Han gør desuden opmærksom på, at bilproducenterne siden januar 2011 i deres markedsføring har skullet angive teståret i forbindelse med stjernerne, da en femstjernet bil fra 2009 ikke nødvendigvis er lige så god som en femstjernet bil fra 2012.
I den nye runde var der fem stjerner til Chevrolet Malibu, Kia Rio, Mercedes-Benz B-klasse, Mercedes-Benz C-klasse Coupé, Range Rover Evoque, Subaru XV, VW Beetle og VW UP, mens der var fire stjerner til Fiat Panda, Geely Emgrand EC7, Jaguar XF, Jeep Grand Cherokee, MG6 og Renault Fluence Z.E.
Se alle resultaterne og videoer med FDM's kommentar til de enkelte biler på www.fdm.dk/crashtest