Grøn transport i politisk tomrum
Når politikerne sætter sig til bordet for at forhandle et energiforlig, bliver det uden beslutninger på transportområdet. Det er forståeligt, hvis et forlig skal i hus hurtigt, men Dansk Elbil Alliance efterlyser på sit årsmøde i dag, at der snarligt bliver taget hånd om at finde løsninger for den grønne transport.
- Vi kan godt forstå, at transporten er en stor knast, hvis vi skal have et energiforlig inden jul. Men vi opfordrer til, at der snarest bliver taget fat i at udvikle grønne løsninger på transportområdet. Vi har et potentiale for at kunne skabe 20.000 varige arbejdspladser alene på elbilfronten, dem har vi ikke råd til at gå glip af, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
- Transportområdet er i dag næsten 100 procent afhængigt af olie - her ligger der en kæmpe udfordring, og vi oplever, at det er uklart, hvilket ministerium, der har ansvar for at udvikle de grønne transportløsninger. Derfor opfordrer vi til, at ansvaret for den grønne transportdagsorden og elbiler i særdeleshed bliver afklaret. Lige nu er usikkerheden en stopklods for udviklingen, siger Lærke Flader.
Investeringerne på elbil-området skal blandt andet gå til at udrulle en ladeinfrastruktur, der sikrer, at elbilerne kan udbredes i hele landet. Hvorvidt investeringerne skal foretages for offentlige midler eller af private investorer, må tiden vise, men staten spiller en vigtig rolle i forhold at skabe klarhed over, hvad der skal ske for at fremme elbiler i Danmark herunder en modernisering af bilbeskatningen. Det kræver en samlet strategi, der involverer både Skatteministeriet, Transportministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet. Ministerierne skal sammen med både elbilbranchen, forskningsmiljøer og energisektoren fastlægge, hvordan Danmark bliver foregangsland, oplyser en pressemeddelelse fra Dansk Elbil Alliance.
- Vi har behov for en klar national strategi, der fastsætter de langsigtede rammebetingelser. Uden en strategi risikerer vi at miste private investorer, som finder andre markeder at investere i, hvis ikke de kan se et dansk potentiale. Det går ud over både vækst og arbejdspladser i Danmark, siger Lærke Flader.
Danmark konkurrerer med nationer som Norge, Tyskland og Holland, der allerede har indført fordelagtige rammebetingelser for grøn transport.