23948sdkhjf

Familieflytter født som velkørende varevogn

VW Caddy er udviklet som varevogn, men sælges også som personbil med god plads til tre på bagsædet, stort bagagerum og mulighed for ekstra sæder.
VW Caddy er kommet som personbil, der ikke kan skjule, at den oprindelig er udviklet som varevogn. Som personbil har den god plads til fem voksne og bagagen for blot 159.990 kroner for basisversionen, som vi prøvede i testugen. Hvis man ønsker to ekstra sæder i bagagerummet, koster det godt 12.000 kroner ekstra.

Til at trække storfamilien har VW lagt en lille, effektiv 1,2 liters TSI benzinmotor, der yder 85 hk, i bilen, eller en 105 hk motor, der koster fra 193.498 kroner. Undervognskomforten er stram og komfortabel, og varevognsafstemningen fra den oprindelige version, til den ofte tunge last, er ikke nogen ulempe. Snarere tværtimod.

VW Caddy er bilen til familien, hvor børn gerne vil sidde placeret højt på bagsædet, som de børn, vi havde med på tur, elskede. De kunne bedre følge med i, hvad der foregik, med et flot udsyn. Det har man også fra fører- og passagersædet foran.

Som varevogn er den oplagt til de mindre forretningsdrivende, og det store plus er skydedørene i hver side, som letter adgangen til passagersædet eller varerummet.

Man ser ikke mange VW Caddy’er i bybilledet, heller ikke som varevogn. Men vi lagde da mærke til en taxa i testperioden, som selvfølgelig var udstyret med dieselmotor, idet motorprogrammet fra VW er omfattende.

Småt med udstyret

Caddy’en har konkurrenter som Citroën Berlingo, Peugeot Partner og måske Fiat Doblo. Den har selvfølgelig alt det sikkerhedsmæssige udstyr, som en moderne bil i dag skal have, lige fra ABS til ESC og airbags, men komfortudstyret kniber det lidt med. Der er dog el-ruder foran, el-spejle og justerbart førersæde, men fartpilot og sædevarme savnes. Der savnes også betjeninger i rattet.

Skal man have en del af det fine udstyr, som andre biler er udstyret med, koster det ekstra. Der er en meget lang udstyrsliste, hvorfra el-varme i forsæderne koster små 7000 kroner, fartpilot 6712 kroner med mere. Testbilen havde aircondition, som også koster ekstra.

Ikke langt på literen

Undervejs registrerede vi en del vindstøj fra det relativt høje karrosseri. Den lille motor klarer opgaven fornemt. Den trækker over et stort område fra kun godt 45 kilometer i timen i femte gear.

Sidespejlene er store med et godt udsyn, der dog kan volde problemer i for eksempel rundkørsler, hvor de kan skjule andre biler.

Hvad kører så en Caddy 1,2 på hver liter dyrebar benzin, spurgte en ven, der var interesseret på grund af især det høje bagsæde til børnene. Interessen faldt dog lidt til jorden, da han så den spartanske kabine. VW lover 14,7 kilometer per liter. Det er ikke meget. Vi kom ud med 12,9 kilometer per liter, trukket gennem bilens femtrins transmission uden Stop & Go.

Vi endte imidlertid med at blive mere og mere glade for at køre i bilen i løbet af testugen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079