23948sdkhjf

Søgte seks ansatte til kraftig vækst

Tolerance A/S oplever kraftig fremgang efter samarbejdet med tyske Gutmann via Hella-koncernen og har succes med udvidet hotline, ny tester-linje og sit TVN administrationssystem til både frie og mærkeværksteder.
Sidst i juni kunne den opmærksomme læser af Motor-magasinet se en jobannonce, hvor bildata og tester-specialisten Tolerance A/S i Viborg søgte fem autoteknikere og en netudvikler. De er nu ansat, bortset fra net-manden m/k, og masseansættelsen er udtryk for en eksplosiv vækst.

Omsætningen i 2010 blev øget med 20 procent, og i år forventer administrerende direktør Hans Peder Pedersen hele 50 procent vækst.

- Der er virkelig gang i sagerne, især til Skandinavien, og Danmark er helt forrygende. Vores vækst skyldes, at vi har investeret i udvikling af helt unikke eldiagrammer med en hidtil uset detaljegrad og overskuelighed. Også vores reparations-guide til tandremme og andet har fået meget ros, og vi oplever, at markedet har taget godt imod vores nye testerprogram, idet vi har ry for at levere gode produkter. Da vi blev en del af den store tyske Hella-koncern fik vi kapital til at investere i flere produkter. Det har båret frugt, og værkstederne har taget godt imod fornyelserne, fortæller Hans Peder Pedersen.

Gutmann er godt

Hella købte for tre år siden Gutmann, der er Tysklands førende producent af diagnoseudstyr. Dermed måtte Tolerance stoppe salget af sine italienske testere, selv om det tog et år, inden testeren MegaMacs var fordansket. Testeren har nu været i Danmark et halvt år, og der er solgt flere end budgetteret af de tre udgaver, der varierer i pris efter deres funktionalitet.

Tolerance fremhæver, at testeren er helt unik på fejlkodebeskrivelserne, og at den største i serien hele tiden er i kontakt med serveren hos Gutmann. De to øvrige opdateres via nettet. Testeren er udviklet i både Tyskland og Danmark på at diagnosticere fejl, og en af styrkerne er, at når testeren opdager en fejl eller et problem med en komponent i bilen, går en ordre direkte til reservedelsgrossisten, blot ved et klik.

Gutmann beskæftiger 50 mærkespecifikke hotline-operatører, og Tolerances tre mand i Danmark er nu indlemmet i teamet, hvilket styrker hotline-hjælpen til de danske værksteder væsentligt.

Grossist-strategi virker

Også Tolerances administrative system TVN har succes. Det danner eksempelvis baggrund for autogrossisten FTZ’s vare- og ordresystem på nettet, FTZ+, idet systemet fjerner alle papirer fra værkstedet, også for papirer og fakturaer ud til kunderne. TVN holder styr på værkstedets arbejdskort og planlægning og kombinerer værkstedernes arbejde med Tolerances grundprodukt inden for diagnose via diagrammer.

- Mange har skiftet til os, fordi vores it-værktøjer er lavet af autofolk frem for bogholdere, og er enkelt at betjene og tilpasset værkstederne. TVN har vist sig at hænge godt sammen med værkstedernes e-handel, idet værkstederne gerne surfer fra den ene grossist og udbyder af reservedele til den anden, siger Hans Peder Pedersen.

Han fortæller videre, at Tolerance har udviklet sig, siden virksomheden skiftede strategi fra direkte salgsarbejde, rettet mod værkstederne, til at levere til grossister, hvor Tolerance angiveligt nu ligger som en pæn 1’er, idet markedet er delt fifty-fifty med konkurrenten Autodata.

Flere biler i database

Tolerance beskæftiger i dag knapt 40 ansatte. De fem nyansættelser kom til ud fra princippet om, at "mere vil have mere" – der er kommet flere biler i Tolerances database hvad angår diagnose med tekniske data. Dækningen i Danmark for biler nyere end 1998 dækker 92 procent.

- Man skal lede for at finde hullerne, og det er formentlig en umulig opgave at blive totalt dækkende, siger Hans Peder Pedersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078