Advarer mod dæk-handel på internettet
I en pressemeddelelse oplister de en række faldgruber, som menigmand skal gøre sig bevidst om, at man udsætter sig selv og andre i trafikken for, hvis man fravælger at købe dæk hos fagfolk i den etablerede dækbranche.
Handel på internettet, såkaldt e-handel, er stærkt stigende. Danskerne handler primært på nettet fordi det sparer tid, penge og er nemt. Cirka en tredjedel af de internet-handlende mener, at varerne er billigere end i fysiske butikker. I Danmark forventer Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH, at omsætningen for internethandel vil nå 45 milliarder kroner i 2011. I 2009 var omsætningen 32 milliarder og sidste år 40 milliarder kroner.
Dæk Specialisternes Landsforening anfører, at der naturligvis er en række seriøse netbutikker med udspring i fysiske butikker og omvendt. Men nogle sælger dæk på internettet uden at have en fysisk butik, og det er her, der kan være fare på færde.
Udover risici som ulovlige hastigheds- og belastningskoder, materialebrud, dårligt vejgreb og kort levetid skal en kunde, som handler på internettet, desuden være opmærksom på problematikker ved eksempelvis reklamation, returnering og montering.
Dæk Specialisternes Landsforening har lavet en oversigt over de faldgruber og faremomenter, som netkunder skal være opmærksom på og forholde sig til, hvis de fravælger at købe dæk på dækcentre og i stedet klikker sig til en pakke leveret ved døren. Listen kan ses på siden herved.