23948sdkhjf

Firmakørsel tjener sig bedst i egen bil

Firmabilanalysen 2012 fra Bilpriser.dk viser, at det kun sjældent kan betale sig at få firmabil.
Det betaler sig oftest for lønmodtageren selv at lægge bil til firmakørslen og modtage skattefri kilometergodtgørelse, frem for at lade arbejdsgiveren købe bilen og lade lønmodtageren beskatte af værdien. Det viser en analyse fra Bilpriser.dk med udgangspunkt i 75 aktuelle biler fra mellemklassen og op – altså aktuelle firmabiler, der i øjeblikket er i spil for dem, der måske skal vælge den næste firmabil.

Analysen anvender 20.000 firmakilometer og 10.000 private kilometer i tre år, i alt 90.000 kilometer.

De første 20.000 firmakilometer godtgøres efter statens skattefri kilometergodtgørelse på 3,67 kr./km. Herefter falder taksten til 2,00 kr./km. Fordi staten ikke skelner mellem en stor eller lille bil rettes interessen hurtigt mod kombinationen lille bil og mange firmakilometer.

i30 billigst, 520 dyrest

Tager man eksemplet Hyundai i30 har bilen så god en totaløkonomi, at lønmodtagerens samlede nettoomkostning, efter kilometergodtgørelse i 3 år, holdes på 244 kroner pr. måned eller 2928 kroner årligt. Resten af omkostningerne dækkes ind af den skattefri kilometergodtgørelse. I den modsatte ende af skalaen findes BMW 520 2,0 Sedan, der, selv efter kilometergodtgørelse, letter tegnebogen for godt 11.000 kroner pr. måned.

Benzin trumfer diesel

- Ud fra lønmodtagerens perspektiv vil en beskattet firmabil normalt ende med at være en benzinmodel, da prisen og beskatningsgrundlaget er under niveauet på dieselmodellen. Og fordi beskatningen ikke tager hensyn til de variable driftsudgifter, skubbes disse udgifter over på arbejdsgiveren. Omvendt hælder beslutningen mod en dieselbil, hvis der skal køres mange firmakilometer og få private i lønmodtagerens egen bil, forklarer chefanalytiker hos Bilpriser.dk, Niels Grøftehauge.

Firmabilanalysen kan downloades her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063