Better Place rejser 200 millioner dollar
Vil bruge kapitaltilførslen til at udvide aktiviteterne til flere lande i Vesteuropa og samtidig fortsætte med tidligere annoncerede projekter.
Siden grundlæggelsen i 2007, har Better Place på globalt plan rejst mere end 750 millioner USD (over fire milliarder kroner) i egenkapitalfinansiering i et globalt, økonomisk klima, hvor investorer fortsætter med at søge konkurrencedygtige investeringsalternativer til olie, oplyser en pressemeddelelse.
Better Place vil bruge kapitaltilførslen til at udvide aktiviteterne til flere lande i Vesteuropa og samtidig fortsætte med tidligere annoncerede projekter i det nordlige Californien, det sydlige Kina, Japan, Ontario, Canada og Hawaii. Better Place lancerer i starten af næste år de første kommercielle services i Israel og Danmark, hvor der allerede er annonceret elbiltjenester, som er konkurrencedygtige med benzinbiler. I andet kvartal af 2012 indleder Better Place desuden de første kommercielle tjenester i Australien, og starter i regeringsbyen Canberra.
- Vi har de seneste fire år arbejdet hårdt med udvikling af en teknologisk banebrydende løsning, som kan konkurrere med olie. Nu træder vi ind i næste vækstfase for vores virksomhed. Her skal vi bevise, at vores løsning fungerer, at den efterspørges og kan skaleres samtidig med at vi bevæger os ind på nye markeder og tiltrækker nye investorer og partnere. Jeg vil gerne rose vores investorer for at have visionerne til at finansiere fremtidens måde at transportere sig på, udtaler Shai Agassi, grundlægger og CEO, Better Place.
Nye investorer i denne investeringsrunde omfatter blandet andre GE (General Electric) og UBS AG. Eksisterende aktionærer, herunder blandt andet Israel Corp., HSBC Group, Morgan Stanley Investment Management, Israel Corp, VantagePoint Capital Partners, Ofer Group og Maniv Energy Capital, deltog også i runden. Investeringsrunden forventes endeligt afsluttet i løbet af fjerde kvartal 2011.
- Gruppen af aktionærer er nu udvidet til også at omfatte verdens største banker, ledende kapitalforvaltere og førende industrielle holdingselskaber. Vores bestyrelse og investorer har fortsat stor entusiasme og tro på de muligheder, Better Place-modellen åbner for. Better Place har talentet, teknologien og størrelsen til hurtigt at udrulle et globalt elbilnetværk, og bestyrelse og investorer står klar til at arbejde med virksomhedens mange stærke relationer for at få det til at ske, mener Idan Ofer, bestyrelsesformand, Better Place.
Vesteuropa er næste mål
Ved udgangen af året vil Better Place have vist sin løsning frem på fire kontinenter herunder i Europa, Mellemøsten, USA, Australien, Kina og Japan i alle tilfælde med projekter, der giver unik indsigt i de forskellige markeder.
Med seneste finansieringsrunde på plads agter Better Place at udvide sine europæiske aktiviteter fra Danmark og videre til Vesteuropa, hvor mange regeringer har elbiler højt på den politiske agenda og interesse i offentlige/private partnerskaber.
Better Place har allerede mere end 100 medarbejdere i Europa, og vil udnytte sine danske aktiviteter, EU-støttede projekter og mange partnere som springbræt til at udvide ind i Vesteuropa. Better Place åbnede i september et kontor i Paris, som bliver virksomhedens europæiske hovedkvarter, og som skal bruges som base til at tiltrække flere talenter, investorer og partnere.
Better Place lancerer kommercielle services til de første kunder i Israel og Danmark i første kvartal 2012 og opskalerer derfra i løbet af året. Samme proces indledes i Canberra, Australien, i andet kvartal af 2012. Selskabet udfører i øjeblikket de endelige tests med Renault Fluence Z.E. i Better Place-netværket og fortsætter sideløbende arbejdet med at sikre lokationer til etablering af batteriskiftestationer og ladestandere.
Interesse og efterspørgsel efter Better Places services og Renault Fluence Z.E. fortsætter med at vokse i alle tre markeder. Better Places mål er at gøre elbilen med udskifteligt batteri til den bedst sælgende bil i alle markeder, man går ind i.
- Det er godt nyt for danske elbilister, da det viser den finansielle styrke og globale interesse bag Better Place-modellen. Kapitaltilførslen gør det muligt hurtigere at opbygge et europæisk netværk med opladning og batteriskifte, så danskerne på sigt kan køre elbilen ind i resten af Europa, siger Johnny Hansen, CEO, Better Place Danmark.
- Lige nu oplever Danmark stort politisk fokus på vækst og nye, grønne arbejdspladser. De pionererfaringer, vi og vores danske samarbejdspartnere gør med at bygge et nationalt elbilnetværk, kan blive særdeles værdifulde, når Vesteuropa i de kommende år følger efter. Det kan betyde mange nye danske arbejdspladser, tilføjer han.
I Israel har Better Place oplevet stor efterspørgsel fra private forbrugere og mere end 400 virksomheder som repræsenterer et potentiale på mere end 80.000 firmabiler har underskrevet hensigtserklæringer om at gøre elbiler til en del af deres bilflåde, når elbiler og services bliver tilgængelige.
Danmark oplever også momentum. Op imod 7000 mennesker har besøgt Better Place Center i København siden åbningen i marts i år, og 90 procent overvejer efter besøget at købe en elbil. Better Place Danmark har modtaget mere end 1000 reservationer fra både private og erhvervskunder, og indgået aftaler med 50 af landets 98 kommuner, som geografisk dækker 69 procent af befolkningen.