Innovation blev belønnet
Equip Auto 2011 blev skudt i gang i Paris i tirsdag den 11. oktober og slutter i morgen lørdag.
Prisen faldt for verdenspremieren på Thule Easy-fit, som med tre simple operationer monterer en snekæde på 12 sekunder med brug af foden. Nyheden, som også kommer på det danske marked via Bülow og Mekonomen, lanceres i 2012.
I samme kategori gik sølvet til Ava for selskabets nye universal-køler til PSA, hvor én reference nu dækker hele 34 bilmodeller eller ti procent af den franske bilpark. PE2300 blev lanceret sidste år, og fordelene er blandt andet sparet lagerplads og mindre udgifter, idet Ava oplyser, at prisen kun er 50 procent af en OE-køler.
Lytter til værkstederne
Det er en jury på 80 journalister fra over 20 lande heriblandt to fra Danmark (Motor-magasinet og autobranchen) som har udvalgt en liste på 26 kandidater til de otte innovationspriser, fire guld og fire sølv i de fire kategorier: OEM/miljøbiler, reservedele/eftermarked, værkstedsudstyr samt services/servicestationer.
I kategorien værkstedsudstyr gik guldet til Febi Bilstein for en ny tester til for- og bagaksler, hvor bilen testes på gulvet og ikke på en lift. Nyheden er et ønske fra markedet, hvor den også er testet, idet Febi har lyttet til de frie værksteder, lød forklaringen.
Sølvet gik til et mindre fransk selskab med 200 ansatte, Omia, for sprøjtekabinen Luxia 700 med et innovativt design og en række nye high-tech faciliteter. Ifølge Omia sparer Luxia 22 procent tid, 34 procent omkostninger og øger produktiviteten med én bil per dag.
Fire ekstra priser
I kategorien OEM/miljøbiler gik guldet til italienske Saleri for en spjæld-kontrolleret vandpumpe, mens sølvet gik til Bosch for HY4 Technology Axle Split Hybrid.
I den fjerde kategori, services/servicestationer, gik guldet til API (robotisering af bil-diagnose) og sølvet til Audacon for VRC (vehicle Running Costs), som kombinerer tekniske data og information med intelligente funktioner i autobranchen.
Herudover uddelte de franske journalister fire specialpriser til produkter, som ikke indgik i selve konkurrencen, men som blev udstillet på Equip Auto. De gik til Delphi, Facom, Washtec og Vallet.
Bremse akademi
Italienske Brembo havde indstillet selskabets nye "bremse system akademi" til Grand Prix konkurrencen, dog uden at opnå medalje.
Der er tale om en komplet beskrivelse af alle bremsekomponenter fra design-processen over produktionen med fokus på funktionen af enkeltdele samt monterings instruktioner.
Det innovative system anvender en række avancerede teknologier så som 3D animation og video, og det er både alsidigt og interaktivt, idet brugeren frit kan navigere gennem forskellige emner med hjælp af en Brembo-træner.
Desuden kombineres bremse-simulation fra de mest krævende Formel 1 baner med al teknisk information og tips, som kun en ledende producent af bremsedele kan levere.
Bremseakademiet findes på 12 sprog og er også på vej på dansk, oplyser marketingchef Marco Moretti.
- Vores mål er at give værksteder mulighed for at uddanne sig selv, samtidig med at det er sjovt. Vi ønsker ikke at belære værkstederne, men vi vil være tilgængelige overalt, forklarer han.
Brembos strategi i selskabets 50. år omfatter ud over træning, selve websitet og certificering, idet Brembo via en antal spørgsmål ønsker at Brembo certificere bremseværksteder over hele Europa.
- Der er tale om gratis træning og ikke kun for Brembo-kunder vi ønsker at være åbne og tilgængelige for alle, fastslår Marco Moretti.