Mange ting faldt på plads i Skjern
At der er stor interesse for at lære mere om diesel, viste FTZ's kursus om diesel, fejlfinding og servicering tydeligt.
Uddannelsesleder hos FTZ, Hans Erik Kristoffersen, bød velkommen og overlod først kursisterne til de smurte rundstykker og den varme kaffe. Bagefter skitserede han dagens videre forløb, orienteringen fra Bosch om diesel, de fire kursusemner med tilhørende oplæg ude på værkstedet og opdelingen i fire mindre hold.
Dieseltekniker, Lars Winther holdt oplæg om diesel og hvad vi kan forvente os i den nærmeste fremtid. Det kom til at handle om commonrail, og ikke mindst de nye pumpergenerationer, piezo- og magnetventilindsprøjtningsdyser og den nye generation af pumper og taktningen af dem. Renligheden på værkstedet var et andet af emnerne. For blot 30 år siden var fremstillingstolerancerne 0,1 mm mod i dag, hvor de er nede på 0,001 mm, og det betyder, at arbejdspladsen i og omkring det sted, hvor der arbejdes med pumper og insprøjtningsdyser, skal være rent og støvfrit.
Dieselteknologi i praksis
Ude på værkstedet ventede de fire stationer på de fire hold á hver 20 deltagere, hvor der var en halv time til hver station.
En af dem handlede om opdatering af bilernes styreenheder, og her advarede Lars Winther om, hvor vigtigt det var at holde fuld spænding på bilens batteri under opdateringsprocessen, for ellers ville resultatet blive en defekt styreboks. En opdatering af gearkassen på demobilen, en Opel Vectra, blev demonstreret fra ende til anden. Mulighederne for at få adgang til de nyeste opdateringer var et andet af emnerne, som Lars Winther kom ind på. Og her blev det nævnt, at de frie værksteder godt kunne få visse problemer med at få kodeord og adgang til software opdateringerne hos nogle af importørerne og det på trods af, at man fra importørside er forpligtet til at give adgang.
En af stationerne handlede om fejlfinding på commonmrailsystemerne, og her var det Finn Wagner, som gennemgik egendiagnosen og fejlfinding på scopet.
Nej tak til sod og partikler
Tekniker Torben Kristensen fra Bell Add viste, hvordan man kan rense indsprøjtningsdyserne ad kemisk vej. Priserne og dækningsbidraget blev også nævnt, for leje af udstyr hos Bell Add koster 380 kroner årligt, og kemien til rensning af en bil beløber sig til 150-200 kroner, og da den endelige regning til kunden typisk lyder på 1200 kroner, vil kun få dyserensninger give et godt resultat både på bundlinjen og internt i motorerne. Forebyggende behandling var også inde i billedet, og dermed vil fejl P2002, stoppet partikelfilter, kunne undgås i mange tilfælde. Gullik Jensen, som er teknisk chef og kemiker for Bell Add, fortalte:
- Vi udvikler selv den kemi, der anvendes, og når det går stærkt, kan vi have et nyt produkt på gaden på omkring et år. Vi har et snævert og tæt samarbejde med Bosch, og det giver os gode kort på hånden. Vi ser ofte, at man på værkstederne skifter et tilstoppet partikelfilter, men det er jo ikke altid det, der er problemet, for det skyldes i reglen en dysefejl eller andet ved motoren, og fanger man eksempelvis ikke den defekte dyse, stopper filtret til igen. Test af dyserne er altid vigtigt inden et partikelfilterrens, understregede Gullik Jensen på det kraftigste.
Kursen er sat mod lokale kurser
Hans Erik Kristoffersen fortalte, at FTZ vil opruste på to fronter. Dels skal hotlinedelen udvides, og dels vil man gå væk fra tredages-kurserne til fordel for at holde endags-kurser fremover.
- Der er et stort og udækket behov for kurser til mekanikere. Selv har vi kørt 220 kurser det sidste år med et snit på 10 deltagere. Tallene viser med al tydelighed, at vi har ramt en tør plet. Selv da vi kørte KMO-bevis kurserne, havde vi også stor tilslutning, og her var der mange fra forhandlersiden. Disse endagskurser vil vi holde lokalt rundt omkring på landets værksteder. På den måde er kursisterne langt mere på hjemmebane, og dermed tør de også bedre komme ud af busken på de punkter, hvor de vidensmæssigt måske er lidt på glatis. I den forbindelse er vi gået fra 1-10 ansatte i FTZ akademiet, som jo står for undervisning og afholdelse af kurser. I hotline-afdelingen vil der også ske udvidelser, men vi vil blive ved med at satse på, at folkene herfra også er dem, som kommer til at køre kurserne, understreger Hans Erik Kristoffersen.
Stor tilfredshed blandt mekanikerne
Mekaniker Christian Bindzus fra Citroën i Bredebro, var kommet for at høre mere om diesel, og ikke mindst den del om aflejringer og sod- og partikelproblemerne.
- Hos os anvender vi kemi, og vi har gode erfaringer med det set i forhold til udskiftning. Som det ser ud nu, er økonomien stram mange steder, og kan vi hjælpe en kunde til en billigere reparation betyder det, at han kommer igen.
Jan Petersen fra Brian Lykke Auto i Oksbøl var også tilfreds. Han lagde vægt på, at kurset havde et højt fagligt og relevant indhold, og at det ramte rigtigt med hensyn til systemkendskab.