23948sdkhjf

Opel Ampera kåret til Årets Bil i Danmark 2012

Det må give elektrisk stød helt ind i Skatteministeriet, at plugin-hybridbilen Opel Ampera i går på FDM Jyllandsringen blev kåret til Årets Bil i Danmark 2012. Det var da også et politisk signal, da 18 jurymedlemmer fra Motorjournalisternes Klub Danmark vurderede bilens miljøvenlige teknologi så højt, at den slog de øvrige fire finalister med voldsom margin, nemlig med 131 point foran den ellers så roste og velkørende BMW 1-serie (88 point) og foran den teknologisk spændende og betalelige Ford Focus (86 p), den segmentførende og billige lille nye Kia Picanto (78 p) og den praktiske storfamiliebil Opel Zafira (67 p).

Selv om Ampera i overvejende grad er en elbil, alt efter temperament og terminologi, bliver den pålagt fuld dansk registreringsafgift, så prisen bliver knap 590.000 kroner, når salget begynder i januar 2012.

Opels informationschef i Danmark, Erik Morsing, glæder sig over kåringen, som han håber kan være med til at begunstige denne type hybridbiler, så de får en afgift, der i højere grad afspejler bilens miljøteknologi. Normale elbiler er til sammenligning helt fritaget for afgift. Erik Morsing er også lidt mere optimistisk end tidligere omkring salgstallene med den nuværende høje pris, idet han regner med, at der kan sælges op mod 100 Opel Ampera næste år.

Opel foretrækker at kalde sin plugin-opladningshybrid for en elbil med rækkeviddeforlænger, idet batteriet og elmotoren officielt kan drive bilen 83 kilometer, hvorefter en 1,4 liters benzinmotor tager over og laver strøm til elmotoren samt trækker forhjulene direkte. Ampera har en officiel brændstoføkonomi på hele 83 kilometer literen og et CO2-tal på blot 29 gram. Den kører desuden glimrende og er både kvik og komfortabel, er også Motor-magasinets vurdering efter testkørsel.

Ærespris til Focus

Ford Focus indtog en tredjeplads, kun et mulehår efter luksusbilerne i BMW's 1-serie. Til gengæld valgte motor-journalisterne at tildele den nye Focus en særlig ærespris for at bringe avanceret sikkerheds-teknologi ned i den lille mellemklasse og gøre teknologien tilgængelig i en bil til under 300.000 kroner.

Dermed følger de danske motor-journalister i fodsporene på dommerpanel, som tidligere på året tildelte særlige sikkerheds-udmærkelser til den nye Ford Focus. Udmærkelserne var opsigtsvækkende, idet det var første gang Euro NCAPs dommerpanel uddelte særlige udmærkelser til en bil uden for luksus-segmentet, oplyser Ford.

I lighed med Euro NCAP's dommerpanel har de danske motor-journalister lagt væk på sikkerhedssystemerne Active City Stop og Lane Keeping Aid.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063