Hyundai vil producere brændselscellebil fra 2015
En spændende aftale med de nordiske hovedstæder skal teste en stor SUV-brintbil, som sydkoreanerne vil producere og sende på markedet om fire år.
Hvis løftet om produktionen holder i 2015, har brintteknologien hurtigt overhalet elbilens alt for korte rækkevidde.
Udstødningen fra ix35 FCEV er vanddampe. Dermed er den lige så CO2 neutral som elbilen og endnu en opskrift efter miljøforkæmpernes ønskeseddel. Med den nye SRSF-regerings løfte om nedslag i afgifterne på miljøvenlige biler skal det blive spændende at se, hvad den nye bil kommer til at koste ab fabrik - formentlig helt uden afgift som elbilerne.
De store analysebureauer har længe udtalt, at fremtiden ligger i brændselscelle teknologien, men de første modeller hos forhandlerne har ladet vente på sig. Andre er også langt fremme med brændselscelle biler, blandt andet Mercedes-Benz og Opel, men hidtil uden et løfte som det, Hyundai tør give vedrørende produktionsstart.
Et antal højttryks brinttankstationer er ved at blive etableret i Danmark, og vi kunne her i fagbladet for nylig berette om den første indvielse i Holstebro.
650 km rækkevidde
Hyundai lavede i maj måned en aftale med bystyrerne i de nordiske hovedstæder omkring test af den nye iX35 FCEV. Aftalen, og den første test af den nye bil, foregik i København.
Hyundai oplyser, at det danske selskab H2 Logic A/S, som udvikler brint- og brændselscelle teknologi, samt bystyret i København, har indgået en aftale omkring de kommende test.
Før testen i København kørte bilen fra Holstebro til København, i alt 340 kilometer, på en enkelt opfyldning. ix35 FCEV har en topfart på 160 km/t med 0-100 på 12,8 sekunder, og kan køre op til 650 kilometer på én opfyldning.
Politikere i vintertest
Det er tredje generation FCEV-køretøj fra Hyundai, og rækkevidden er undervejs øget til det dobbelte. Bilen kan køre i ned til minus 25 grader Celsius.
Det er Hyundais tanke, at politikere fra Norge, Sverige, Island, Danmark og EU-kommissionen i Bruxelles skal teste den nye bil frem til marts næste år.