Mekanikere beder om ensartet reform af bilafgifter
Autobranchen Metal Århus advarer om konsekvenser af priskrig mod de uafhængige værksteder.
I lyset af at skeletterne vælter ud af skabene i den danske finanssektor har S-SF-R regeringen offentliggjort sit regeringsgrundlag uden den lovede bankskat. Skruppelløse, begærlige og kriminelle banker undgår dermed at medvirke til at dække det afgrundsdybe bankhul, som danske lønmodtagere indtil nu alene har finansieret.
De århusianske automekanikere hilser naturligvis den nye regering velkommen.
Generalforsamlingen skal dog fastslå, at enhver tanke og plan om at arbejde længere på det danske arbejdsmarked endegyldigt er aflyst med de borgerlige partiers likvidering af efterlønsordningen. Der tilbagestår til gengæld et alvorligt opgør ved forårets overenskomstforhandlinger om den danske flexicurity-model, som en konsekvens af de borgerlige partiers tilbagetrækningsreform, der blev bakket op af de danske arbejdsgiverorganisationer.
Generalforsamlingen skal endvidere opfordre statsministeren til øjeblikkeligt at standse de udokumenterede påstande om alt for høje danske lønninger. Dansk konkurrenceevne er med i den globale top, konstaterer World Economic Forum i en rapport, der dækker 2011-2012.
Det bør være overflødigt at påpege, at lønningerne i den globale konkurrenceevne kun udgør ét af de 116 målepunkter, der er vigtige for konkurrenceevnen. Lad os blot nævne et fleksibelt arbejdsmarked, infrastruktur og kommunikation, elforsyning, bureaukrati, korruption og ikke mindst en effektiv offentlig sektor med et betalt sundhedsvæsen og anden velfærd.
Priskrig
Privatbilismen vil fortsat være et altafgørende, men kostbart supplement til den kollektive trafik for alle danske lønmodtagerfamilier. De århusianske automekanikere skal derfor opfordre regeringen til ved den kommende reform af bilafgifterne at sikre retfærdighed og ensartethed i forhold til såvel leasing som afgiftsniveau på el-, hybrid- og de nye meget brændstoføkonomiske personbiler.
Nye forretningskoncepter med etablering af nye værkstedskæder ser dagens lys i den danske autobranche. Med overskrifter som "Aflever din bil uden tidsbestilling - få udført enkle sliddelsreparationer" til en fast pakkepris mellem 25-40 procent under hvad det normalt ellers vil koste på koncernens andre værksteder, bliver der erklæret priskrig mod de uafhængige værksteder. Skærpet konkurrence og priskrig er der sådan set ikke noget i vejen med.
Generalforsamlingen skal bare for god ordens skyld understrege, at det under ingen omstændigheder bliver de århusianske automekanikeres lønniveau, der kommer til at finansiere disse koncerners i øvrigt tidligere afprøvede eksperimenter - man må vel have gjort sig klart, at andre kundegrupper selvfølgelig på sigt vil kræve de samme prisreduktioner, oplyser formand Lasse Bøttcher og dirigent Bo Lund Holmgaard på vegne af Autobranchen Metal Århus.