Nye krav til karosseriværkstederne er på vej
Seminar om certificering, de nye karosserireparationsmetoder og de avancerede ståltyper satte meget på plads.
Firmaet Body Teknik ved Finn Larsen, som beskæftiger sig med rådgivning og optimering af karosseriværksteder, afholder også kurser og seminarer.
I maj og første uge af juni blev der afholdt to fuldtegnede kurser i Herning, og der vil yderligere blive afholdt to kurser i Roskilde den 14. og 21. juni. Motor-magasinet var med, da det første seminar blev afholdt i Herning hos firmaet Danotec Import, og her var interessen og spørgelysten meget stor.
Det gennemgående tema var, hvilken betydning udviklingen i karrosseribranchen har for den enkelte karosserismed, værkstedet som helhed og endelig samarbejdsaftalerne med forsikringsselskaberne.
- Mange værksteder har underskrevet aftaler med forsikringsselskaberne og har derved forpligtiget sig til at udføre skadesreparation i henhold til bilproducentens forskrifter. Body Teknik vil gerne hjælpe karrosserireparatørerne på vej, og på de seminarer vi afholder, orienteres der om manualer og forskrifter, så branchens aktører kan få et billede af det nye omkring karrosserireparation og materialer, fortalte Finn Larsen.
Certificering er på vej
I dag har flere af bilmærkerne indført en certificering af de mekaniske værksteder, og ifølge Finn Larsen vil det brede sig som ringe i vandet, og det vil snart også komme til at omfatte karosseriværkstederne. En medvirkende årsag til denne tendens er, at bilfabrikkerne indfører længere og længere garantier, og som en konsekvens af det, er de nødt til at have mere indflydelse og kontrol over det arbejde, der foregår på karrosseriværkstederne. For udføres arbejdet ikke korrekt og efter fabrikantens anvisninger, kan det få konsekvenser for værkstedet, da der ikke leves op til garantien, de stillede standarder og normer.
- Vi ser det lige så stille vinde indpas. Eksempelvis kan den lim, der skal bruges efter reparationsmanualen, have en bestemt farve, og har den ikke den korrekte farve, er reparationen ikke udført korrekt, da der ifølge manualen er anvendt en anden type karrosserilim. Den kunne jo sagtens være lige så god. Men det tæller ikke, for når der står, at der skal anvendes netop den type lim, så er det altså den, der skal bruges, og dermed er det en såkaldt ommer, sagde Finn Larsen.
Medfører nye krav
- Karosseriværkstederne har forpligtet sig på flere fronter. Dels har man, hvis man er et mærkeværksted, skrevet under på, at man vil udføre arbejdet i henhold til de gældende forskrifter, og er det et frit værksted, skal reparationer jo også udføres efter samme forskrifter i henhold til manualen. Dels har man også forpligtet sig overfor de forsikringsselskaber, man har en aftale med. Det er forpligtigelser i henhold til garanti, de korrekte reservedele, sammenføjnings-, opretnings- og skaringsteknikker, lakering og værkstedsudstyr. Ved certificering kommer der endnu flere aspekter ind i billedet. Det vil være krav om pc-adgang, uddannelse, kundehåndtering, lakering, kvalitetskontrol og meget mere. Her vil uddannelsen skifte karakter, for så vil der blive stillet krav om mærkerelevant uddannelse, materialelære, sammenføjnings- og opretningsteknikker, lød slutreplikken fra Finn Larsen.
Udbytterigt
Karosserismed Henrik Møller fra Ejvin Nielsen Automobiler i Hobro var kommet for at blive klogere på de mange nye regler og for at blive opdateret på det nye, der sker inden for branchen. Specielt gik han efter at få information om, hvor der kan findes oplysninger om de korrekte karosserireparationsmetoder i henhold til de mange ståltyper.
- Jeg fik til fulde, hvad jeg gik efter, og så er det er jo altid godt at komme ud blandt kolleger, for her er der i reglen altid noget nyt at hente. Vi tumler med det hver dag, forsikringsselskaberne vil have det billigere og billigere, og vi har ærlig talt ikke været gode til at stå sammen, så vi har kunnet få en ordentlig pris for vores arbejde.