Nye forhandlerkontrakter kan gøre multibrand lettere
Bilbranchen opfordrer sine bilforhandler-medlemmer til at diskutere vilkår med importørerne op til udløbet af gruppefritagelsen.
Lidt forsimplet mener Bilbranchen, at vi vender tilbage til tiden før 1996, hvor det var vanskeligt at have multibrand forretninger, da der skulle være adskillelse i salgsområdet, og hvor der kunne være krav om separat selskab og ledelse og så videre.
Paradoksal sikkerhed
- Selvom vi i branchen generelt ikke har været gode til at udnytte de muligheder, vi fik i 2003, så beklager vi alligevel denne udvikling. Men vi må arbejde med de rammevilkår vi nu en gang har. Og lidt paradoksalt kan de nye kontrakter faktisk for nogle forhandleres vedkommende gøre det lettere at få nye mærker ind i forretningen, da importøren nu rent kontraktmæssigt kan få sikkerhed for, at det pågældende mærke alene sælges fra det aftalte udsalgssted og ikke også kan sælges fra andre afdelinger, siger Bilbranchens formand og stor bilforhandler med otte afdelinger i Østjylland/Fyn, Hans Vestergaard. Autohuset Vestergaard A/S er autoriseret forhandler af Kia, Ford, Volvo, Renault, Alfa Romeo og Fiat.
Må matche løbetid
Han mener, at de nye kontrakter gør det muligt i højere grad at forhandle individuelle vilkår.
- Vi bør som forhandlere diskutere disse muligheder omkring opsigelsesvarsel og samhandelsvilkår, herunder rabatter, med vores importører.
- Der er en vis sandsynlighed for, at mange forhandlere i de kommende år vil blive mødt med krav fra importørerne om større investeringer i anlæg, visuel identitet og så videre. I sådanne situationer vil man fra kreditgiveres side i stigende grad se skævt til de korte opsigelsesvarsler, som jo tidsmæssigt ikke helt matcher investeringens løbetid. Der kan således være baggrund for at kræve et længere opsigelsesvarsel som "betaling" for, at man foretager større investeringer. Det vil i hvert fald kun være ret og rimeligt, siger Hans Vestergaard.