D.A.F. indklager Tryg
Danmarks Automobilforhandler Forening indbringer forsikringsselskab for konkurrencemyndighederne. Tryg afviser at have en dominerende position.
- Det er ærgerligt at vi bliver nødt til at tage dette skridt, da vi er i rigtig god dialog med Tryg på "kvalitetsområdet", der tegner rigtigt godt for branchen. I dialogen med Tryg omkring deres prispres på forhandlerne har vi forsøgt os med gode argumenter, men ikke desto mindre har vi kunnet erfare fra en række af vores medlemmer, at Tryg er fortsat med deres aggressive adfærd og urimelige pres på forhandlernes priser, forklarer Jens Brendstrup, adm. direktør for D.A.F.
- Selv efter at forhandlerne har givet deres absolut bedste tilbud, er de blevet sammenlignet med andre "værksteder", uden at det fremgår, om det er kvalitetsværksteder eller hvor stort omfang der er alternative reservedele involveret. På den måde er æbler og pærer blevet sammenlignet. Derpå er forhandlerne blevet bedt om at sænke deres priser yderligere, hvis de "vil være med i feltet". Vi er nødt til at tage alle metoder i brug i forsøget på at bringe denne adfærd til ophør, udtaler Jens Brendstrup.
Derfor har D.A.F.s juridiske afdeling undersøgt Trygs position på netop denne del af markedet og er kommet frem til, at noget tyder på, at Tryg misbruger sin dominerende position. På denne baggrund har D.A.F. nu rettet henvendelse til konkurrencemyndighederne.
- Vi synes, at vi skylder vores medlemmer at bede myndighederne vurdere, om Tryg spiller efter reglerne eller befinder sig på den forkerte side af loven, siger Jens Brendstrup.
D.A.F. afventer nu konkurrencemyndighedernes reaktion på henvendelsen og vil holde medlemmerne orienteret om det videre forløb.
Tryg: Grundløs henvendelse
- Trygs markedsandel på autoområdet er cirka 20 procent. Vi har svært ved at forstå, at det kan kaldes en dominerende position. Derfor opfatter vi D.A.F.'s henvendelse til Konkurrencestyrelsen som grundløs. Hvis Konkurrencestyrelsen har spørgsmål, vil vi med glæde besvare dem, siger kommunikationschef Gerhard Dall, Tryg, til Motor-magasinet.
- Hvad angår samarbejdet med værksteder, har Tryg en forpligtelse til på vores kunders vegne at købe god kvalitet så billigt som muligt. Samtidig fokuserer vi på en god og tryg kundeoplevelse. Vi har indgået aftaler med et stort antal fordelsværksteder og forventer at tilføje endnu flere samarbejdsaftaler i den kommende tid, tilføjer han.