DF: 1000 kroner på dieselbiler er forligsbrud
Regeringen afviser Dansk Folkepartis protest mod forhøjelse af udligningsafgiften.
Det vil være brud på trafikaftalen fra 1. marts i år "trafikmilliarden" at forhøje den årlige udligningsafgift på dieselbiler, mener trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).
Det afviser skatteordfører Thomas Jensen (S) ikke overraskende på regeringens vegne. Der er tale om en lille ændring og ikke en reform af hele bilafgiftssystemet.
- Fremtidig regulering af bilafgifter skal være provenuneutral, fastholder Kim G. Christiansen med henvisning til en aftalepassus om, at der netto ikke må trækkes flere indtægter ud af bilfolket.
"Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral," hedder det i regeringens aftale fra 1. marts med Dansk Folkeparti og Enhedslisten efter betalingsringens død.
Rammer pendlere
- Dansk Folkeparti vil som forligspartner nedlægge veto mod en afgiftsforhøjelse, der rammer en halv million bilejere, erklærer Kim G. Christiansen.
- Afgiftsforhøjelsen vil yderligere udjævne forskellen mellem diesel- og benzinbiler. Regeringen vil bruge hele provenuet på elbiler, som mange danskere ikke er interesseret i eller kan have nytte af i dagligdagen, fortsætter han.
- Hertil kommer, at prisforskellen mellem benzin og diesel i forvejen er blevet så lille, at fordelen ved sidstnævnte svinder mere og mere ind. Afgiftsforhøjelsen rammer helt uretfærdigt de danskere, der har langt på arbejde og som derfor har valgt at anskaffe sig en dieselbil, slutter Kim G. Christiansen.
Møntet på stor reform
Trafikaftalen henviser til regeringsgrundlagets bilafgiftsreform, og den er ikke indeholdt i regeringens bud på en skattereform, forklarer Thomas Jensen.
- Trafikaftalen understreger bare, at man på et tidspunkt skal lave en omlægning af bilafgifterne, som er provenuneutral, siger Thomas Jensen.
- Det ændres ikke ved det, der lægges op til i skattereformen. Det er en løsning af et konkret problem omkring diesel- og elbiler, og ellers kommer vi med en samlet reform af hele afgiftsområdet, som i sig selv skal være provenuneutral, slutter den socialdemokratiske ordfører.