23948sdkhjf

Nit bilen sammen

Engang var nitter i en bil ikke god latin, men nu foreskriver flere og flere bilfabrikker, at bilerne skal nittes i forbindelse med en reparation.
Før i tiden forekom det, at en eller anden perlegrusmekaniker anvendte almindelige popnitter i forbindelse med en karosserireparation. Den slags forekommer vist ikke mere her i landet, men det ses indimellem på importbiler, hvor man måske ikke har helt samme forhold til en holdbar karosserireparation, som vi har her i landet.

Men i modsætning til før er nitning nu blevet stueren. Flere bilfabrikker foreskriver brugen af nitter, og i dag drejer det sig om to typer af nitter, stansenitter og popnitter. Ikke de almindelige popnitter men specialnitter, som kræver et stort tryk.

500 bars tryk

Stansenitterne er, som ordet siger, beregnet til stansning, altså hvor en nitte presses igennem to stykker plade.

Normalt forstår vi stansning som noget, der foregår med et snitværktøj opspændt på et stempel, monteret i en presse, og hvor der som modhold anvendes en underliggende snitplade (matrice). Men her er det lidt anderledes, for udover at være nitten, er den også delen, som skærer sig vej gennem materialet. Selve nitten er hul og den del, som presses igennem pladen, er spids.

Når nitten bliver presset igennem to plader, vil nitten, på grund af dens store hårdhed og trykket, skære sig vej gennem pladerne. Den runde del, som skæres ud af pladerne, forbliver inde i nittes hule del, hvor den til sidst presses sammen til en enhed. Den runde og skærende del på nitten presses udefter, således at sammenføjningen bliver så fast og stærk som mulig.

Nitter i de tyske biler

Ole Frederiksen fra Danotec i Lind ved Herning fortæller, at nitning med stansenitter foreskrives af BMW, Audi, Mercedes, Opel og flere ventes at følge trop.

- Vi er lige nu blevet i stand til at levere en hydraulisk stansenittetang kaldet RV/01, og den kan fås med udlæg i størrelserne 35, 110 og endelig med et udlæg på 230 millimeter. Værktøjet leveres i sæt i en praktisk kuffert. Heri er der et komplet sæt af matricer til nitning af blandt andet BMW, Audi og Mercedes inklusive matricer til afmontering af stansenitter. Det indeholder også en fodbetjent luftpumpe kalibreret til 500 bar, og så leveres den med 2,5 meter hydraulikslange.

FOTO fra 33-41 skal bringes i rækkefølge
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094