Økoråd: Danmark sakker bagud med klimavenlige biler
Optimistisk melding i europæisk græsrodsrapport: Bilfabrikkerne holder højt tempo i CO2-reduktion.
Konklusionen kommer fra en grøn græsrod, nemlig trafikmedarbejder Jeppe Juul fra Det økologiske Råd og den europæiske trafikmiljøforening "Transport & Environment", som netop har udsendt en rapport med titlen "How clean are Europes cars?" (Hvor miljøvenlige er europæiske biler?").
Rapporten viser, at EUs normer for CO2-udledning per km virker. De europæiske bilfabrikker reducerede CO2-udledningen med 3,3 procent sidste år og er nede på 136 gram CO2 per km i gennemsnit for fabriksnye biler. EUs mål om et gennemsnit på 130 gram/km i 2015 og 95 gram/km i 2020 vil blive nået, hvis det nuværende tempo fastholdes.
Fiat udråbes til at være den førende bilfabrikant på dette område med 119 gram CO2 pr. km.
Behov for omlægning
Optimismen gælder ikke Danmark under de gældende afgiftsforhold.
- Det ser ud til, at vores nuværende afgiftssystem ikke automatisk vil øge energieffektiviteten væsentligt. Der er derfor brug for en omlægning, hvor energieffektivitet skal spille en væsentlig større rolle for de dyrere biler end i dag, understreger Jeppe Juul.
I 2010 var Danmark det EU-land, hvor der blev købt de mest energieffektive biler. Siden er vi blevet overhalet af blandt andet Portugal og Malta. Samtidig er Polen det eneste EU-land, som har en dårligere fremgang end Danmark i 2011.