23948sdkhjf

Dyrere dieselkørsel i skattereform

Forlængelse af elbilers nulafgift kobles til højere udligningsafgift.
Regeringen vil gøre det dyrere at køre dieseldrevne person- eller varebiler. Udligningsafgiften forhøjes med knap 52 procent næste år i forslaget til skattereform. Dermed fjernes fordelen ved dieselbilers effektivitet i forhold til benzin målt på kørte kilometer per liter.

Ejerafgiften øges med 1020 kroner for en bil, der kører 17 km per liter diesel. Forhøjelsen er 820 kroner for en bil, der kører 21 kilometer per liter diesel, fremgår det af skattereformudspillet. Udgangspunktet er en årlig kørsel på 22.000 kilometer.

Regeringen kobler højere udligningsafgift til fortsat afgiftsfritagelse for elbiler.

Elbilers nulafgift udløber i år, og branchen ved stadig ikke, om den forlænges med tre år til og med 2015, som den tidligere og siden den nuværende regering har stillet i udsigt. Det skal ske ved en lovændring, og det forslag er simpelt hen ikke fremsat.

Nulafgift skal betales

Finansiering og lovforslaget kører parallelt, forklarer skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).

- Som det gælder for alle udgiftskrævende ting, så skal nye tiltag finansieres. Det gælder selvfølgelig også afgiftsfritagelsen for elbiler, siger Thor Möger Pedersen.

Han sætter de tabte afgiftsindtægter til i alt 650 millioner kroner i perioden 2013-15, hvis nulafgiften forlænges. Det hul skal dækkes af den højere udligningsafgift, som vil give ekstra 730 millioner kroner i 2013.

Efter indregning af alle effekter vil udligningsafgiften varigt indbringe 340 millioner kroner om året, vurderer ministeriet.

Forhøjelsen gælder både gamle og nye biler. Udligningsafgiften er et tillæg til den årlige vægt- eller ejerafgift, der inddrager en del af diesels fordel. Nu bliver hele fordelen inddraget. Benzin kunne i stedet gøres billigere, men det er en teoretisk utænkelighed.

Tager nulafgift for givet

Dansk Elbil Alliance ser med fortrøstning på, at nulafgiften forlænges.

- Både den tidligere og nuværende regering har tilkendegivet, at de vil forlænge den eksisterende afgiftsfritagelse for elbiler frem til udgangen af 2015. Med skattereformen ser det nu ud til at blive vedtaget ved lov, og det betyder meget for vores branche, erklærer branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.

Hun glæder sig over de øvrige stramninger, der sigter mod en grønnere transportsektor.

- Regulering af vægtafgift og grøn ejerafgift, øget beskatning af fri bil og forhøjelse af udligningsafgiften for dieseldrevne person- og varebiler, der viser frem til en grønnere transportsektor. Med den forventede cementering af afgiftsfritagelsen for elbiler frem til 2015 er der desuden taget hul på den kommende grønne og provenuneutrale omlægning af bilafgifter.

Hybridbiler ignoreres

Udligningsafgiftens forhøjelse er et vådeskud, siger D.A.F.’s adm. direktør Jens Brendstrup. Han undrer sig over, at der opkræves ekstra skat på nogle biler for at friholde andre.

-Regeringen burde også fritage hybridbilerne for afgifter, som i virkeligheden er lige så grønne som elbilerne set over hele deres levetid, anfører Jens Brendstrup.

- Regner vi de strengere skatteregler for leasing- og demobiler med, vil beskatningen på biler næsten stige med 900 millioner kroner næste år, erklærer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079