23948sdkhjf

Højere dieselafgift skader miljø

Konservative efterlyser forgæves miljøanalyse, der begrunder indgrebet mod dieselbiler.
Det er dårligt for miljøet at øge udligningsafgiften, fastslog politisk ordfører Benedikte Kiær (K) i Folketingets afslutningsdebat.

Hun brugte Folketingets afslutningsdebat i sidste uge til at få svar på, hvorfor det er en god idé med en højere udligningsafgift.

- Det er pakket ind i grøn forklædning. Skatteministeriets egen rapport om registreringsafgiften fremhæver, at en større andel af dieselbiler - vel at mærke med partikelfilter - har en gavnlig effekt på miljøet. Det er meget bedre for miljøet både med hensyn til udledning af CO2 og partikelforurening, at man kører rundt i en sådan lille dyt med partikelfilter, sagde den konservative politiker.

Svaret fra politisk ordfører Jesper Petersen (SF) var en henvisning til Det økologiske Råds blåstempling af indgrebet som et miljøfremskridt.

- Det økologiske Råd roser dette element i skattereformen, og det må man tage som en stærk grøn anbefaling. De kunne godt tænke sig endnu mere. Det får de, når vi laver en omlægning af registreringsafgiften, de grønne initiativer i energiforliget og Miljøministeriets ressourcestrategi, sagde Jesper Petersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078