23948sdkhjf

Hug en hæl og klip en tå

Fokusgrupper med bilforhandlere bliver inddraget i udviklingen af det nye Bilinfo. Motor-magasinet var med til et udviklingsmøde.
Der var ris, ros, latter og alvorlige miner, da Bilinfo havde inviteret en håndfuld bilforhandlere til bruger-fokusmøde om udviklingen af det nye bilinfo.net, der blandt andet erstatter det velkendte Bilinfo-program og samtidig integrerer det hidtidige autoopdate.dk.

Udviklingschef hos Bilinfo, Søren Braad Steen, lagde ud med at konstatere, at det nye bilinfo.net skal rydde op i funktionerne, og skære ind til benet med få faner for at gøre systemet så simpelt som muligt. Han indledte med at gennemgå funktionen "Egne biler" og "Billisten", der får ny side udelukkende med bildetaljer. Bilinfo.net er i øvrigt forberedt til, at forhandlerne kan tilgå det fra mobile platforme.

Flere af forhandlerne var benovede over den nye billedvisning med store fotos, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen.

En forhandler efterlyste funktionen "beregning", som han finder meget vigtig i forhold til dokumentation overfor Skat. Den findes i avanceret form under import/eksportmodulet, lød svaret.

- Og så må I gerne sørge for, at det er muligt at anføre salgsbilernes eksakte kilometertal, for her er Skat krakilske, så det er vigtigt på slutsedler, lød det fra en forhandler. Flere fandt det ikke i orden, at Skat hidtil har kunnet se flere oplysninger om en bil og en handel, end bilforhandlerne selv.

Synlige lagerdage

Også emnet lagerdage blev vendt. En forhandler gav udtryk for, at det ikke "rager konkurrenter" at kunne se hinandens billagre. Søren Braad Steen bedyrede, at man med lagerdage-kolonnen på Billisten kun vil vise lagerdagene indenfor de seneste tre måneder. En forhandler mente, at man i forvejen ad andre kanaler kan finde lagerdage hos konkurrenter, og at det er godt for en virksomheds disponering at kunne se, hvis der eksempelvis er solgt 15 bilmodeller i markedet inden for en måned, og der kun står 10 til salg aktuelt.

Nyt på vej

Snart vil forhandlerne i Bilinfo kunne oprette køresedler og give tilbud og lave slutsedler i et selvstændigt modul. Et notatfelt til kolleger kan videregive info om alt – lige fra at bilen "kun er kørt af en præst om søndagen" til, at der ikke skal ydes yderligere rabat.

En "spørgsmålsknap" giver forklaring på ofte stillede spørgsmål, ligesom en video demonstrerer brugen af det nye Bilinfo. Også en feedback-knap er kommet til, så man kan komme med gode ideer til udviklerteamet.

Flere typer udstyr

En forhandler ønskede tydeligere felter til markering af udstyr. Desuden blev udviklerne bedt om at tage højde for 15-20 flere typer nyt udstyr, der bør med, så forhandlerne ikke skal skrive så meget manuelt, herunder bixenon, kurvelys og sportssæder. Forhandlerne blev lovet, at feedback blev brugt konstruktivt, og at også "gammeldags" udstyrsfelter såsom velourindtræk bliver fjernet fra listen.

Et større diskussionsemne var omkring typer af drivmiddel, ligesom de nye afkrydsningsfelter "Ring for pris" og "Leasingtilbud".

Forbedret prissnit

Også skiltningen af en bilmodels gennemsnitspris på Bilbasen – via forhandlernes Bilinfo-tastninger – blev diskuteret. En forhandler mente, at han ofte lå over gennemsnitsprisen, fordi hans biler er i ekstraordinær god stand. Søren Braad Steen fortalte, at Bilinfo har stor fokus på dette punkt, som bilkøberne finder godt.

- Det er vel indført på grund af fremkomsten af Autouncle søgesitet, men det er os forhandlere, der betaler, så vi kan vel kræve, at det bliver fjernet, lød det retorisk fra en paneldeltager.

I øvrigt er funktionen på BilBasen på det seneste forbedret markant, så det viser, at Bilinfo og BilBasen har lyttet til forhandlerne.

Hurtigere fotos

Bilinfo har også haft fokus på at forbedre brugervenligheden, så nye sælgere og brugere hurtigt kommer til at være eksperter i at bruge systemet. Uploadning af fotos bliver meget hurtigere, ligesom de kan flyttes vilkårligt rundt i rækkefølge under upload.

- Super, lød det fra forhandlerne, der synes der er for lange ventetider i systemet i dag.

Fokus-møderne hos Bilinfo finder sted en gang kvartalet. De indbudte forhandlere gav udtryk for, at de fandt det godt at være med for at kunne påvirke udviklingen. Forhandlerne fandt det nye Bilinfo-setup fint, mere simpelt og brugervenligt.

- Vi vil ikke forsinke processen, men det skal virke fra dag ét, når vi lancerer nyt. Jeg giver håndslag på, at I vil kunne bruge meget af dette allerede i år, lød det fra Søren Braad Steen, da han takkede for meningsudvekslingen over rundstykkerne denne morgen i Aarhus.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063