23948sdkhjf

Populær Mazda er umulig at komme i nærheden af

Efterspørgslen på CX-5 er så stor, at man i øjeblikket ikke kan blive skrevet på venteliste.
Den nye bilmodel på det danske marked er så eftertragtet, at den ikke er til at komme i nærheden af. Selv om købere står med pengene parat hos forhandleren, får de en venlig, men bestemt afvisning og kan ikke en gang blive sat på en venteliste.

Det drejer sig om Mazda CX-5, en såkaldt crossover, der kom på markedet i det tidlige efterår. Den kan ligne en firehjulstrækker, men der er ikke spor brændstofsluger over den. I dieselversion står den nemlig til at kunne køre op til 21,7 km/l, og det er nok også medvirkende til, at bilen er så efterspurgt.

En af Politiken Tjeks læsere har været på jagt efter denne bil, men han blev mødt med den skuffende besked hos forhandleren på Amager, at han slet ikke kunne blive skrevet op til den:

- Jeg fik at vide, at en benzinmodel måske kan leveres i maj 2013 og en diesel måske først i 2014, fortæller Andreas Hjort. Han er netop nu på jagt efter sådan en højbenet bil mellem 200.000 og 300.000 kroner og han vælger muligvis et helt andet bilmærke, der kan levere noget hurtigere.

Den danske importør af Mazda bekræfter, at det ser skidt ud med leverancerne af den nye CX-5, skriver avisn.

- Det er dog ikke håbløst med benzinmodellen, for vi kan råde over biler, der produceres i marts 2013, men vi har ikke noget overblik over, hvornår vi kan levere en dieselmodel, siger informationschef Jannik Olsen.

Han tilføjer, at fabrikken har åbnet ekstra produktionsbånd i marts næste år, så Mazda håber at få nogle flere biler.

- Det vil fortrinsvis være dieselbiler, der bliver bygget flere af, for det er den, hele verden skriger på. Også i Japan, hvor dieselandelen ligger meget lavt, nemlig på omkring tre procent. Men for Mazda CX-5 er dieselandelen oppe på 80 procent på hjemmemarkedet i Japan, siger Jannik Olsen.

Alle Mazda CX-5 bygges i Hiroshima i Japan. I første omgang satsede Mazda på at bygge 160.000 eksemplarer af bilen på årsplan, men nu vil tallet formentlig blive forhøjet med omkring 40.000, og Mazda undersøger mulighederne for at øge den yderligere. Men selv for eksempel 240.000 biler om året vil muligvis ikke kunne dække efterspørgslen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078