23948sdkhjf

DF: Højere dieselbilsafgift er forligsbrud

Kim G. Christiansen: Pendlere i dieselbiler skal ikke finansiere elbilers nulafgift.
Det vil være brud på trafikaftalen fra 1. marts i år – "trafikmilliarden" – at forhøje den årlige udligningsafgift på dieselbiler, mener Dansk Folkeparti.

Kim G. Christiansen (DF) søger at blokere for et af elementerne i regeringens skatteudspil ved at erklære det for forligsbrud.

- Fremtidig regulering af bilafgifter skal være provenuneutral, siger Kim G. Christiansen med henvisning til en aftalepassus.

"Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral," stipulerer regeringens betalingserstattende aftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Veto

- Dansk Folkeparti vil som forligspartner vil nedlægge veto mod en afgiftsforhøjelse, der rammer en halv million bilejere, erklærer Kim G. Christiansen.

- Afgiftsforhøjelsen vil yderligere udjævne forskellen mellem diesel- og benzinbiler. Regeringen vil bruge hele provenuet på elbiler, som mange danskere ikke er interesseret i eller kan have nytte af i dagligdagen, fortsætter han.

- Hertil kommer, at prisforskellen mellem benzin og diesel i forvejen er blevet så lille, at fordelen ved sidstnævnte svinder mere og mere ind. Afgiftsforhøjelsen rammer helt uretfærdigt de danskere, der har langt på arbejde og som derfor har valgt at anskaffe sig en dieselbil, mener Kim G. Christiansen.

Udligningsafgiften forhøjes med knap 52 procent næste år i forslaget til skattereform.

Ejerafgiften øges med 1020 kroner for en bil, der kører 17 km per liter diesel. Forhøjelsen er 820 kroner for en bil, der kører 21 km per liter diesel, fremgår det af skattereformudspillet. Udgangspunktet er en årlig kørsel på 22.000 km.

Dieselbiler skal betale for elbiler

Elbilers nulafgift udløber om syv måneder ved årsskiftet, og regeringen kobler højere udligningsafgift til en treårig forlængelse af afgiftsfritagelse for elbiler til og med 2015, skriver Motor-magasinet.

Finansiering og lovforslaget kører parallelt, forklarer skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).

- Som det gælder for alle udgiftskrævende ting, så skal nye tiltag finansieres. Det gælder selvfølgelig også afgiftsfritagelsen for elbiler, siger Thor Möger Pedersen til avisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079