23948sdkhjf

Helt ny bil skal skrottes

Autobranchen lider under den skærpede totalskadegrænse. Hos Andersen & Martini i Greve må en splinterny Opel Insignia, som kun har kørt 135 kilometer, ikke genopbygges.
Autobranchen har blæst til fornyet kamp imod den forkætrede totalskadegrænse, som i 2010 atter blev strammet. Et af de steder, hvor man for alvor mærker konsekvensen af den politiske ændring, er landets største skadesværksted hos Andersen & Martini A/S på Agenavej i Greve, som tæller 18 pladesmede og 34 lifte på pladeværkstedet. Her laves der cirka 250 biler om ugen.

- Mindst én gang om ugen sendes en bil herfra videre til skrot og typisk videre til genopbygning i Polen, fordi den falder for 55/65 procent-reglen, konstaterer en ærgerlig værkstedschef for pladeafdelingen, Carsten Raun.

Og bagved på værkstedets "kirkegård" vokser køen af biler – biler som tidligere blev repareret, og som ofte er nyere, udmærkede biler.

Skærer i hjertet

Et af de nyeste grelle eksempler på værkstedet er en så godt som ny Opel Insignia 2.0 OCD med specialudstyr, som har en værdi af cirka 450.000 kroner. Den har blot kørt 135 kilometer og blev skadet samme dag, som brugeren overtog den. Der er tale om en leasingbil på delafgift, og det er årsagen til, at skaden på omkring 78.000 kroner ikke udbedres, men bilen erklæres totalskadet. Den skadede Insignia er en såkaldt L64-bil, hvor der ved skaden blot var betalt én måneds afgift. Skadegrænsen for L64-bilerne bør ændres til samme niveau som på biler på papegøjeplader, mener forhandleren.

- Vi ville utroligt gerne lave den bil, men får ikke lov til det. Skaden omfatter en lang række reservedele, siger Carsten Raun.

- Det skærer i hjertet, supplerer eftermarkedschef Carsten Fleischer og oplyser, at Andersen & Martinis skadesarbejde er faldet markant, og indtil videre har selskabet afskediget to pladesmede som følge af de ændrede reparationsregler.

- Vi får jo næsten ikke lov til at lave de store skader – bænkskaderne, bemærker Carsten Fleischer.

Ifølge beregninger fra Danmarks Automobilforhandler Forening koster alene sænkningen fra 75 procent til 65 procent, som regeringen gennemførte i 2010, branchen 927 millioner kroner årligt, ligesom D.A.F. vurderer, at der alt i alt er tabt cirka 3000 jobs i autobranchen som følge af den sænkede grænse.

- Stramningen gør ondt. Og det er kun blevet værre og værre de to sidste år – især i en krisetid, hvor der ikke er en masse andet arbejde at lave, udtaler Carsten Fleischer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08