23948sdkhjf

Hyppigere bilsyn skudt ned

EU-forslaget om ensartet niveau for bilsyn skal omarbejdes, siger flertallet af EU-landenes regeringer.
Forslaget om obligatorisk syn hvert år for biler over seks år er bremset af blandt andet transportminister Henrik Dam Kristensen og den tyske trafikminister Peter Ramsauer i EU’s ministerråd.

Det skete på transportministrenes møde den 29. oktober, hvor transportkommissær Siim Kallas blev sendt tilbage til sit kontor med besked om at ændre forslaget sammen med det græske EU-formandskab, så det blev mere spiseligt for medlemslandene.

Dermed går danske synsvirksomheder glip af op mod ekstra 800.000 syn, når man bevarer 4-2-2 modellen frem for EU-kommissionens forslag om 4-2-1 for frekvensen af syn.

Henrik Dam Kristensen er imod en fremrykning af tærsklen for étårige syn, fordi tæt ved fordoblingen af bilsyn ikke vil give tilsvarende bedre færdselssikkerhed og miljø. De ekstra syn vil ifølge kommissionens skøn koste danske bilejere cirka 335 millioner kroner.

CAD enig i afvisning

Synsvirksomhederne A-Inspektion og Applus støtter hyppigere bilsyn, mens CAD anbefaler at bevare 4-2-2, som er typisk for EU-landene.

Der foreligger ikke dokumentation for, at 4-2-1 er den bedste ordning, anfører CAD. Det synspunkt deler hele Folketinget og såmænd de fleste EU-lande.

D.A.F. påpeger, at øgede udgifter til syn for ældre biler vil presse brugtbilspriserne.

Lang respit til investeringer

AUTIG glæder sig over udsigten til strengere regler for teknisk udstyr og målinger hos synsvirksomheder. De vil nok først blive indført i slutningen af årtiet, for der er fem års frist efter vedtagelsen af forslaget. Den proces kan godt tage et par år.

Flertallet af medlemslande ønsker at bevare en vis national smidighed, når man skal gennemføre regler om teknisk højere standarder for testudstyr og testmetoder for bilkategorierne op til 3,5 ton til noget nær tysk niveau.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062