Mere end facelift hos Kia
Det koreanske mærke har gennem mange år været bedst kendt for mindre biler, men har arbejdet sig ud af dette omdømme med de to nyheder på det seneste, der begge er udviklet specielt til europæiske kunder.
Sorento-serien kom frem i 2002, og blev fulgt op af Sportage, begge med træk på alle hjul, og efter en grundig overhaling i 2009 er der nu introduceret en helt ny Sorento med flere motortilbud og bedre udstyr. Med fem sæder er der plads til 660 liters bagage og 1675 liter med foldet bagsæde. Motorerne er nye. 2,4 benzin er med direkte indsprøjtning og yder nu 192 hk, og dieselmotoren, som yder 197 hk, bliver rost til skyerne på flere markeder.
Det samme bliver den ny Optima Hybrid. Modellen har kørt på flere markeder uden hybrid teknologi, og med den nye model forventer Kia yderligere salgssucces, også på markeder som det danske, hvor modellen ikke har været markedsført. Den er udstyret med en motor, der yder 190 hk med en topfart på 192 km/t og 0-100 på 9,4 sekunder, og de første test roser modellen for stærk bykørsel. Normforbruget er på 18,5 kilometer per liter og et C02 udslip på 125 g/km. Elmotoren yder 40 hk.
Forleden fejrede Kia bil nummer én million fra den slovakiske produktion i Zilina. Fra næste år bliver produktionskapaciteten udvidet til 285.000 enheder årligt.
Kia varmer allerede op til VM i fodbold i Brasilien om to år med specialmodeller af Picanto, Rio, Venga og Sportage med en del ekstra i udstyr.