Bil-skrotning via hjemmesider
En helt ny aktør er dukket op i forbindelse med skrotning af privates biler -hjemmeside-skrotterne.
Inden for det sidste år og med ekstraordinær tilgang de seneste måneder er der hjemmesider fra firmaer, som retter sig mod bilejerne med gamle og/eller skrotningsmodne biler.
Firmaerne tilbyder at hente bilerne på bopælen hos ejerne og med det samme afregne og klare papirarbejdet. Ofte stilles der et større beløb i udsigt end det, som en ophugger typisk giver. Altså mere end skrotningspræmien på 1750 kroner minus et beløb til miljøbehandlingen, normalt 250 kroner.
Motor-magasinet har henvendt sig til et antal af udbyderne af den hente/afskaffe-service, og det samlede indtryk er, at de var mistænksomme overfor en journalist og derfor ikke var meget for at udtale sig til citat og ikke ønskede deres navne nævnt, men flere fortalte i et vist omfang om baggrunden for virksomhedernes opståen.
Jernet fik dem til det
Et gennemgående træk var høje jernpriser. Det var muligt for hjemmeside-skrotterne at betale eksempelvis 3000 kroner for en miljøbil inklusiv skrotningspræmien på 1750 kroner. De hævdede så overfor Motor-magasinet, at ordinære miljøcertificerede ophugger-virksomheder betalte så meget mere for bilerne, at de havde om ikke en stor forretning, så da en pæn gevinst på at være "budbringer".
En typisk forklaring var også, at ophuggerne var glade for deres "service", da de, ophuggerne, ikke skulle have ressourcer til at forhandle med bilejerne og, at de også manglede kapacitet til at afhente og opbevare bilerne til, der var et fuldt læs.
Ingen af de adspurgte ville oplyse, hvilke miljøcertificerede ophuggere, de havde aftaler med, men fastholdt, at det var regulære ophuggere, og firmaerne har på deres hjemmesider også understreget miljø-aspektet i deres virksomhed. Det skal også understreges, at vi ved en almindelig krydssøgning på nettet kunne konstatere, at flere af hjemmeside-skrotterne opgav cvr-numre. Vi har dog ikke undersøgt om disse cvr-numre dækker over en autovirksomhed eller noget helt andet.
I enkelte tilfælde oplyste de adspurgte selv, at afhenter-servicen var en del af en regulær brugtbil-handel.
Direktør hos Dansk Autogenbrug, DAG, Børge Madsen kender godt til trafikken og er ikke begejstret.
Læs mere i Motor-magasinet, som udkom mandag den 26. november