23948sdkhjf

Forhandler fanget gennem finansieringsfælde

For hurtig udlevering af solgte køretøjer risikerer at udgøre en fare for auto- og motorcykelforhandlere som Rydbergs MC, hvor Skat gjorde udlæg i en motorcykel.
Et hul i systemet omkring kunders gæld og hurtige pantudlæg hos Skat kan vise sig problematisk for bil- og motorcykelforhndlere, viser en sag hos Rydbergs MC i Thorsø mellem Viborg og Aarhus. Her tog Skat udlæg i en kundes netop købte motorcykel ud fra købers slutseddel i den endnu ikke færdigfinansierede handel. Problemet var, at indehaver Henrik Rydberg – af sit hjertes godhed og iver for at yde optimal service – havde fået sat nummerplader på MC’en, inden finansieringspapirerne blev underskrevet og nåede ind til Nordea Finans, som afviste finansiering på grund af købers gældsproblemer.

Dermed står Henrik Rydberg, efter nu to tabte fogedretssager, stadig som indehaver af en nu usælgelig motorcykel til 40.000 kroner med køberens gæld i, som han reelt har overtaget.

Problematikken er yderst aktuel i disse uger efter, at det digitale motorregister, DMR, er en realitet. For nu kan såvel bil- som motorcykelforhandlere lange køretøjer over disken i et rygende tempo med nummerplader sat på og reelt blive fanget i lignende sager. Nogle gældsplagede købere kan decideret spekulere i at "købe" køretøjer halvt på tilsvarende vis og derefter gå til Skat og lade forhandleren hænge på gæld og udlæg, fordi papirarbejdet omkring finansiering ikke er færdigbehandlet, hvilket ofte tager op til fem døgn hos finansieringsselskaber.

Overvejer Landsretten

- Det kan ikke passe, at samfundet er skruet sådan sammen, at banditter kan udnytte systemet ved at tage til motorcykel- eller bilforhandleren og derefter køre direkte til Skat og vise slutsedlen for at få ro på sine gældsproblemer. Man kan ikke fortænke Skat i hurtigt at ville opdage, hvis en køber har købt et køretøj, og gøre udlæg. Men hvis der ingen finansiering er, hænger vi forhandlere på produktet og udlægget i køberens gæld, skummer Henrik Rydberg. Han vil med sin historie gerne advare alle forhandlere i landet.

Henrik Rydberg har netop tabt fogedsag nummer to ved retten i Aarhus, men er i færd med at forberede at føre den principielle sag ved Landsretten sammen med sin advokat. Her vil han bevise, at køber ikke kan være ejer af køretøjet uden udbetaling, finansiering og uden udlevering. Og at Skat dermed ikke kan tage pant, så han som forhandler kommer til at stå som Sorteper.

- Vi forhandlere bør vente med at sætte nummerplader på, til kunden står i forretningen og har skrevet alt under, der er godkendt. Men vi er for flinke. Skat og retten mener, man som forhandler er ejer i sådan en situation, men hvornår er man reelt ejer? Når man har betalt, underskrevet eller fået udleveret køretøjet?, spørger Henrik Rydberg.

Mønster-forhandler

Han er medlem af Motorcykel Forhandler Foreningen, men har valgt at køre sagen via egen advokat. Rydberg MC er landets mest sælgende Kawasaki-forhandler gennem 10 år og desuden autoriseret Honda-værksted. Henrik Rydberg har drevet forhandling og værksted i 28 år. 130 motorcykler er på lager, og Rydbergs MC sælger 100 nye og 250 brugte motorcykler årligt, med tre folk ansat.

Brancheforeninger ser på lovændring

I kommentarer til sagen mener flere brancheforeninger, at der kan være behov for en lovændring.

I Bilbranchen er chefjurist Nils Suhr Andersen overrasket over fogedrettens resultat.

- Vi vil nu nærlæse dommen og sammen med finansieringsselskabernes organisation, Finans og Leasing, drøfte initiativer, der kan sætte en stopper for denne slags svindel.

Fra Danmarks Automobilforhandler Forening siger direktør Jens Brendstrup, at der er et åbenbart hul i lovgivningen, som forhandlerne skal være opmærksom på.

- Desværre er der altid skruppelløse kunder, der forstår at udnytte systemet. Vi vil nu sørge for, at forhandlerne gøres opmærksom på hullet, så de får mulighed for at tage deres forholdsregler. Derefter må vi se, om der er behov for en lovændring, siger Jens Brendstrup.

John Tange, formand for Motorcykel Forhandler Foreningen er enig i, at loven bør laves om. Han sammenligner problematikken med loven om virksomhedspant, som han mener også giver problemer med finansiering for forhandlere, der har brug for øget kredit.

- Man kan aldrig dæmme op for, at nogle bevidst udnytter systemerne. Men det er da grotesk, at enkeltstående episoder kan risikere at ødelægge det for andre, idet såvel forhandlere som kunder er interesseret i smidige og hurtige salg. Udlæg falder desuden i en gråzone sammen med den nye regel om hvidvaskegrænsen om maksimalt 100.000 kroner i kontanter, hvor vi forhandlere kun har sikkerhed for 3000 kroner ved Dankort-betaling, siger John Tange.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095