Alt for mange gode biler skrottes
Køb-og-smid-væk-kulturen gør tilværelsen vanskelig for autogenbrugsbranchen.
Umiddelbart skulle det være godt for autogenbrugsbranchen, at den får så mange nye dele, som kan genbruges, men sådan oplever Ove Jørgensen fra Grindsted Autogenbrug det absolut ikke:
- Ejeren får ofte en god erstatning fra sit forsikringsselskab og kan så købe en ny lille bil. Og den er der ikke brug for reservedele til i de første mange år, hvor den også er omfattet af garantien. Den totalskadede bil fra forsikringsselskabet skal hugges op. Den kunne vi i mange tilfælde gøre køreklar på vores værksted med nogle timers arbejde, men det må vi ikke. Der er mange gode næsten nye dele, der kan genbruges, men der er ikke megen efterspørgsel efter dem, siger Ove Jørgensen, som siden 1973 har drevet Grindsted Autogenbrug.
Dyrt og miljøskadeligt
Han mener, lige som alle andre i autobranchen, at alt for mange nye biler erklæres totalskadede alt for tidligt. Den køb-og-smid-væk-kultur er alt for dyr for samfundet og er skadelig både for miljøet og økonomien. Han sætter sin lid til, at en ændring af 65-procentsreglen, som der tales en del om, ikke kun bliver ved snakken.
Der er ingen jubel over omsætningen fra hans side, men heller ingen beklagelser:
- Vi kan nogenlunde holde skindet på næsen. Men de brugte dele, vi kan sælge i dag, er helt andre, end dem, vi solgte for år tilbage. Motoren holder jo tit længere end resten af bilen, så det er sjældent selve motoren, men de dele, der er med til at regulere den, der kan være efterspørgsel på. For eksempel højtrykspumper og dyser. Her er vi stadig leveringsdygtige til priser, der for ret nye dele ligger på langt under det halve af, hvad nye koster. Og det gælder for mange af de elektroniske dele, der er i nyere biler, siger Ove Jørgensen.