Debat skærper erhvervsskolerne
Den store, politiske fokus på erhvervsskolerne har allerede sat projekter som talenthold i søen, og opmærksomheden har været positiv for skolerne.
- Det er altid godt at kigge på, om vi skal gøre noget nyt. Vi er jo meget politisk styret, og derfor har vi førhen haft fokus på at fastholde de svagere elever på uddannelser. Nu er fokus i stedet på, hvordan vi få fat i, motiverer og udfordrer de stærkeste elever. I den forbindelse har vi, som en af vores fem strategiske indsatser, startet vores talenthold, siger Troels Jacobsen.
Mere bevidste
Også i Viborg har mediernes og politikernes fokus kunne mærkes, men også bruges konkret.
- Den megen debat om erhvervsskolerne har gjort, at vi er blevet mere bevidste om, hvordan vi profilerer os. Vi har skåret ned for fokus på fælge og fede biler, og derimod skruet op for fokusset på den store viden, det kræver at blive en god mekaniker.
Men vi gør hele tiden en indsats for at være langt fremme med kurser og efteruddannelser, ligesom vi på hovedforløbet forsøger at skabe større integration mellem skole- og praktikforløb, siger Kim Børsting, uddannelsesleder for efter- og videreuddannelse på Mercantec i Viborg.
Efterårets debat har også handlet om kvaliteten på erhvervsskoler, og Motor-magasinet har derfor for nyligt kørt en afstemning på nettet om tilfredsheden med erhvervsskolerne. Her viste afstemningen, at 60 procent er tilfredse, men også 40 procent, der var utilfredse med skolerne. At der er så en stor andel af utilfredse, er ikke en tendens, de ser i Viborg.
- Jeg kan ikke umiddelbart genkende billedet af jeres afstemning. Når vi taler med elever og praktiksteder er de positive, og de eventuelle utilfredsheder, der opstår, beror ofte på misforståelser. Derfor er det billede, jeg ser omkring vores indsats, generelt et godt billede, siger Kim Børsting, der bliver bakket op af Troels Jacobsen fra TEC i Hvidovre.
- Det er ikke vores oplevelse, at mestrene er utilfredse. Vi er i løbende dialog med dem, der er tilknyttet vores skole, og her er der generelt stor tilfredshed. Skulle der være utilfredshed, så spørger vi naturligvis ind til dette, og vi er villige til at rette til, hvis det er nødvendigt, siger Troels Jacobsen.