23948sdkhjf

Toyota præsenterer ny brintbil

Toyota vil på Tokyo Motor Show vise sin første serieproducerede brintbil frem. Brintbilen kommer på markedet i 2015.
Den er næsten fem meter lang og ligner egentlig en helt normal bil. Men helt normal er den bestemt ikke. For i stedet for benzintank er Toyotas nye brintbil FCV Concept udstyret med hydrogentank, brændselsceller og en elmotor.

Toyota er nu klar til at løfte sløret for sin første serieproducerede brintbil, der kommer på markedet i 2015. Det sker på Tokyo Motor Show i Japan sidst i november, hvor en stort set produktionsklar model står klar til offentlighedens skue for første gang nogensinde.

Der er altså tale om en verdenspremiere på Toyota FCV Concept, som brintbilen foreløbig hedder. FCV står for Fuel Cell Vehicle, eller på dansk brændselscellebil, og som navnet fortæller, er der tale om en konceptudgave. Der mangler dog blot mindre finjusteringer, inden Toyotas chefingeniør på den nye brintbil tænder det grønne lys på fabrikken, og produktionen kan starte.

Toyotas nye brintbil får plads til fire personer, er ligeså bred og lidt højere end Toyota Avensis, og så har Toyota FCV Concept i øvrigt længere afstand mellem akslerne. Det lægger op til ekstra god rummelighed i kabinen.

Over 500 km i rækkevidde

Rækkevidden på en tankfuld brint bliver over 500 km, og det vil højst tage tre minutter at tanke brintbilen op, hvilket svarer til tidsforbruget på at tanke en normal benzin- eller dieselbil.

Designet på bilen fremhæver to særlige kendetegn ved brintbiler – nemlig omdannelsen af luft til rent vand, når bilens system producerer el, samt den kraftfulde acceleration som følge af elmotoren.

Fronten byder på markante luftindtag, mens linjerne på siden symboliserer strømmende vand. Til at fuldende visionen er tankdækslet designet som ringe, der breder sig i vand. Det særlige tema fortsætter bag på bilen, hvor bagenden er designet med tydelige paralleller til en katamarans agterstavn og kølvandet derefter.

Toyotas nye brintbil fungerer nærmest som en elbil. Brændselscellerne i bilen omdanner den flydende brint til vand, og overskudsenergien ved denne proces driver så elmotoren, der yder 136 hk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093