23948sdkhjf

Pulje til VE-biler er snart klar

Afprøvning af brintbiler udskydes til 2015.
Større flådeejere og kommuner er blandt dem, som klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) inviterer ind i såkaldte strategiske partnerskaber for el-, gas- og brintbiler, som oprettes i løbet af foråret.

De syv partier (alle minus Liberal Alliance) bag energiforliget fra 22. marts afsatte i alt 70 millioner kroner til treårige partnerskaber. 40 millioner øremærkes elbiler, gas og tung transport får 20 millioner, og de sidste 10 millioner går til infrastruktur til brintbiler. Imidlertid udskydes brintpuljen til 2015, da der endnu er for få brintbiler og teknologien endnu ikke er moden til markedsføring.

Tanken er, at det offentlige kommer med penge til infrastruktur, mens de øvrige deltagere i partnerskabet – hvad enten det er private eller kommuner - kommer med yderligere bidrag til infrastruktur samt et større antal biler, oplyser Martin Lidegaard.

- Mange har erklæret elbilerne for en fiasko, men det var først sidste år, det for alvor blev muligt at købe en rigtig elbil. Jeg er overbevist om, at der kommer til at ske meget i de kommende år, skriver han i en pressemeddelelse.

Håber på bedre batterier

Elbiler udleder i gennemsnit cirka 50 procent mindre CO2 sammenlignet med en tilsvarende konventionel bil, jubler det kommunalt ledede Project Zero i Sønderborg efter næsten to års praktiske afprøvninger. Foreløbig har 70 familier deltaget i test-en-elbil i samarbejde med Clever.

- Elbilen er fremtidens bil, men der er stadig et stykke vej, før elbilen helt kan erstatte den gamle benzin- eller dieseldrevne bil. Batteriteknologien skal udvikles, så den kan køre længere på en opladning, og der skal flere opladningsstationer til også langs motorvejsnettet, så elbilen kan bruges til længere ture rundt i landet, konstaterer Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078