23948sdkhjf

D.A.F.: Autobranchen holdes som gidsel

Finanslovsaftalen mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti går en stor bue rundt om emner som bilafgifter, trængsel og mobilitet. Tilskud til en letbane i Odense er eneste tiltag på transportområdet.
I en kommentar til finanslovsaftalen konstaterer adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F.) Jens Brendstrup, at det politiske Danmark har forsømt endnu en mulighed for at tage fat om vigtige udfordringer for både autobranchen og samfundet generelt:

- Hele autobranchen holdes som gidsel, når finansloven endnu en gang går i en stor bue uden om den problematiske og uigennemsigtige registreringsafgift, et stigende tidsspilde på vejene til skade for både bilister og samfundsøkonomien og et voksende vedligeholdelsesefterslæb på infrastrukturen, mener han.

Finanslovsaftalen lægger sig dermed i kølvandet på det lovkatalog for næste år, som regeringen fremlagde i starten af oktober. Her efterlyste D.A.F. på vegne af bilismen også en mere ambitiøs linje. Christiansborgs tilbageholdenhed på bilområdet koster dyrt, mener foreningen.

- Problemerne går desværre ikke væk af sig selv. Danmark har stadig nogle af verdens mest komplicerede og uigennemskuelige afgifter på biler til stor gene for autobranchen, staten og forbrugerne. Derfor kan jeg kun opfordre til, at politikerne snart kommer i gang med arbejdet, opfordrer Jens Brendstrup.

Også på klimafronten koster politikernes tøven.

- Jo længere, vi venter, desto dyrere bliver det at reparere vejene og løse trængslen. Og desto længere bliver danskerne ved med at sidde i kø i ældre og mere forurenende biler, understreger Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093