Ny kompressor-kategori fra Nissens
Målrettet fokus på kundedrevet produktstrategi: Lancering af A/C-kompressorkategori.
- Med udgangspunkt i kundernes efterspørgsel besluttede vi for et par år tilbage at udvide vores eksisterende sortiment med en ny kategori, nemlig A/C-kompressorer. Vi har siden brugt tiden på at sikre, at vi in-house har den nødvendige viden, der både produktteknisk, produktionsfagligt og kvalitetsmæssigt skal til for at håndtere de kritiske elementer, der følger med produktion, salg og distribution af A/C-kompressorer, forklarer Klavs Thulstrup Pedersen, ansvarlig for salg og produkter i automotive-divisionen hos Nissens A/S.
- Heldigvis har vi den styrke, at vi i årtier har produceret og solgt produkter til motor- og kabinekølere, og lanceringen af A/C-kompressorer er da også et væsentligt led i Nissens produktstrategi, som for det første indebærer, at vi vil fokusere på produktudvikling, men inden for de områder hvor vi har vores kernekompetence. For det andet har vi også baseret vores produktstrategi på, at vi vil lancere en helt ny kategori hvert andet år, mens vi selvfølgelig løbende vil præsentere naturlige sortimentsudvidelser inden for eksisterende produktkategorier og grupper, tilføjer han.
Grossister vinder indpas
Det er ikke mindst udviklingen i kundesegmentet på eftermarkedet over de seneste år, der har sat yderligere tryk på Nissens produktudvikling. I dag oplever Nissens på de internationale markeder, at grossister vinder større og større indpas, og det stiller andre krav til kølerproducenten:
- Grossister har en anden tilgang til indkøb af produkter fra os. De har ikke den samme interesse i den tekniske anvendelse af produktet, ligesom de ikke har de dele, som en specialist typisk ligger inde med på lageret. Det betyder, at vi som producent under en eller anden form skal erstatte den viden, som specialisterne har, og derfor udarbejder vi kataloger med produktdata, og vi bringer i den grad vores erfaring som producent med viden om teknik, produktionsprocesser og kvalitetssikring i spil. Det kommer os til gode, når vi skal opfylde én af de mest fremtrædende forventninger hos grossisten, nemlig at reducere transaktionsomkostningerne - altså gøre det billigere og nemmere at handle med os, siger Klavs Thulstrup Pedersen.
- I forbindelse med lanceringen af A/C-kompressorerne har vi netop i den anledning lagt stor vægt på at kunne levere alle de dele, der er nødvendige for installation af kompressorer med i pakken. Vi har derfor investeret i en fuld plug-and-play-løsning, hvor vi som de eneste på markedet giver kunden en mulighed for hurtigt og nemt at installere en A/C-kompressor fra Nissens, forklarer han.
Plug-and-play-modellen indbefatter levering af den ønskede A/C-kompressor, præfyldt med olie og medfølgende O-ring og multiadapter samt installationsguide. Samtidig har Nissens udviklet et kompressor-program, som tilgodeser kunden ved, at én type kompressor kan anvendes til flere applikationer og dermed reducere variansproblematikken.
Værdi for kunden
Klavs Thulstrup Pedersen lægger ikke skjul på, at det er den slags detaljer, der skal gøre det attraktivt for kunderne at handle med Nissens:
- Vi ønsker at være den producent, der bidrager til at skabe værdi for kunden. Det ligger dybt forankret i det, vi står for. "Delivering the difference" er vores ambition. Hvis der er et hul, der kan fyldes hos kunden, ønsker vi at være dem, der gør det, samtidig med at vi bidrager til at gøre komplicerede udfordringer til simple løsninger, fastslår Klavs Thulstrup Pedersen og tilføjer:
- Derfor har vi også ønsket at levere en professionel og gennemarbejdet lancering af vores nye A/C-kompressorkategori. Det er ikke afgørende, om vi har et sortiment på 150 eller 600 varenumre til at begynde med. Det, der er afgørende for os, er, at kunderne kan lide det, de ser. Derfor har vi også investeret i blandt andet opbygning af en intern projektgruppe med viden og kompetencer inden for A/C-kompressorer samt i et avanceret internt testanlæg og omfattende markedstest i eksempelvis Tyskland, Spanien og Danmark. Vi har også lyttet til kunderne og besluttet at levere nye A/C-kompressorer, så kunderne ikke skal bekymre sig om returnering af cores, og dermed undgår de den håndtering, der er forbundet med det.
- Til vores store glæde har vi fået en særdeles positiv modtagelse fra markedet, når det gælder vores A/C-kompressor-sortiment, og vi må sige, at produktkategorien siden den første introduktion på Automechanika 2012 til fulde har levet op til vores forventninger. Vores nuværende A/C-kompressorsortiment på omkring 150 varenumre, som primært dækker fast movers, vil dermed stille og roligt udvikles i takt med kundernes efterspørgsel, siger han.