Mekanikere mener PSA-motor er fejlbehæftet
DR-programmet Kontant satte for nylig fokus på PSA's 1.6 TDi-motor, der sidder i op mod 93.000 biler i Danmark. Nu viser en rundspørge blandt landets værksteder, at mange mekanikere mener, at motoren er fejlkonstrueret.
I alt 700 værksteder har fået et spørgeskema tilsendt fra Kontant-redaktionen, skriver dr.dk, og næsten 400 værksteder har svaret tilbage.
Værkstederne er blevet spurgt, om de oplever, at PSA 1.6 TDi-motoren oftere bryder sammen end andre lignende motorer. 54 procent, svarende til 211 værksteder, har svaret, at turboen på lige præcis denne motor oftere går i stykker end på andre lignende motorer.
64 procent, svarende til 228 værksteder, mener, at det skyldes den måde, motoren er konstrueret. 30 procent af værkstederne mener dog ikke, at der er flere turbonedbrud på denne motor end på andre.
Kontant-redaktionen har efter den første udsendelse modtaget henvendelser fra over 50 bilejere, der har oplevet ødelagte turboer. Flere af dem fortæller, at mekanikeren eller værkstedschefen til dem har sagt, at de udmærket kender til problemet.
En af bilejerne har endda sendt en optagelse af en samtale med et Ford-værksted til Kontant.
Her bekræfter værkstedet, at man skal fjerne filtret - også kaldet sien - der sidder før turboladeren:
"Der sidder en speciel si i banjobolten, der går op til og leverer smøreolie til turboen. Den si fjerner man, for den er ligesom et kaffefilter. Den slammer til, og det er den, der giver hovedproblemet til turboen."
PSA's 1.6 TDi-motor benyttes af Peugeot, Citroën, Ford samt Volvo, Fiat og Mazda. I alt sidder motoren i op mod 93.000 danske biler.